EBIT segmentu reklamy zewnętrznej w Agorze wzrósł w II kw. do 10 mln zł z 4,9 mln
12.08. Warszawa (PAP) - Wynik operacyjny segmentu reklamy zewnętrznej Agory wzrósł w II kwartale tego roku do 10 mln zł z 4,9 mln zł w analogicznym okresie minionego roku, a...
12.08.2011 | aktual.: 12.08.2011 09:53
12.08. Warszawa (PAP) - Wynik operacyjny segmentu reklamy zewnętrznej Agory wzrósł w II kwartale tego roku do 10 mln zł z 4,9 mln zł w analogicznym okresie minionego roku, a segmentu prasa codzienna spadł do 29 mln zł z 42,8 mln zł przed rokiem - podała spółka w komentarzu do raportu kwartalnego.
Zysk operacyjny segmentu czasopisma nieznacznie wzrósł, do blisko 5 mln zł z 4,5 mln zł rok wcześniej. Poprawa nastąpiła również w segmencie radio, który osiągnął 3,2 mln zł zysku operacyjnego wobec 406 tys. zł straty operacyjnej w II kw. 2010 roku. EBIT obszaru internetowego spadł do 120 tys. zł z 1,5 mln zł przed rokiem.
Spółka kupiła większościowy pakiet akcji w spółce Helios, w związku z czym zaczęła wykazywać wyniki segmentu kino. W II kwartale strata operacyjna w tym obszarze wyniosła 724 tys. zł.
Zysk netto grupy Agory, przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej, wzrósł w drugim kwartale tego roku do 21,7 mln zł z 20,3 mln zł przed rokiem i był dużo wyższy od średniej prognoz analityków na poziomie 12 mln zł. Zysk operacyjny wzrósł do 26,4 mln zł z 24,1 mln zł, podczas gdy konsensus zakładał EBIT na poziomie 16,1 mln zł. Przychody wzrosły do 319,3 mln zł z 281,3 mln zł. Konsensus rynkowy mówił o 309,1 mln zł sprzedaży.
Agora podała, że wzrost przychodów w drugim kwartale o 13,5 proc. zawdzięcza głównie segmentowi kino, którego sprzedaż wyniosła 39,5 mln zł, a który jest ujmowany w wynikach grupy września zeszłego roku. Pozytywnie do wzrostu przychodów grupy przyczyniły się segmenty: reklama zewnętrzna, internet i radio.
W drugim kwartale 2011 r. wpływy ze sprzedaży usług reklamowych w grupie spadły o 0,7 proc. rok do roku i wyniosły 194,3 mln zł. Uwzględniają one przychody reklamowe segmentu kino w wysokości 2,4 mln zł.
W drugim kwartale przychody Agory ze sprzedaży reklam w segmencie internet wzrosły o 18,9 proc. Wzrosty zanotowały też segmenty: radio (wzrost o 12,1 proc.) oraz segment reklamy zewnętrznej (wzrost o 10,4 proc.).
Segment prasy codziennej oraz segment czasopisma odnotowały spadek wartości przychodów reklamowych.
W całym segmencie prasy codziennej wartość przychodów reklamowych w okresie kwiecień-czerwiec 2011 r. skurczyła się o 14,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Duży spadek wpływów reklamowych, o 17,9 proc., został odnotowany w Gazecie Wyborczej, głównie za sprawą niższych nakładów reklamowych branż: motoryzacja (spadek o ponad 30 proc.) oraz praca (spadek o ponad 25 proc.). Bezpłatne Metro poradziło sobie lepiej niż większość dzienników i odnotowało niewielki, 4,6-proc. spadek przychodów reklamowych.
Dynamika spadku przychodów reklamowych w segmencie czasopisma zmniejszyła się do 5,2 proc. w drugim kwartale 2011 r., przynosząc 12,8 mln zł przychodów ze sprzedaży reklam.
Przychody ze sprzedaży biletów do kin wyniosły w II kwartale 28,1 mln zł, a w pierwszym półroczu 69,5 mln zł.
RYNEK
Agora podała, że w drugim kwartale wartość wydatków reklamowych na rynku ogółem wyniosła około 2,2 mld zł, czyli o prawie 6,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Dodatnią dynamikę odnotowały wszystkie segmenty rynku poza prasą i reklamą zewnętrzną.
Wydatki na reklamę w internecie wzrosły o ponad 25 proc., głównie dzięki rosnącym wydatkom na reklamę w wyszukiwarkach (wzrost o 35 proc.). Natomiast wzrost wydatków na reklamę w radio wyniósł 17 proc. Wydatki na reklamę telewizyjną wzrosły o 6 proc., głównie dzięki większym wydatkom zrealizowanym w kanałach tematycznych. Wydatki na reklamę kinową zwiększyły się o 18,5 proc. W tym okresie reklamodawcy wydali na reklamę zewnętrzną o prawie 1,5 proc. mniej niż w drugim kwartale 2010 r.
Wydatki reklamowe w prasie skurczyły się w drugim kwartale 2011 r. o prawie 5,5 proc. W dziennikach reklamodawcy ograniczyli budżety reklamowe o prawie 9 proc., a w magazynach skurczyły się one o ponad 2,5 proc. W dziennikach najsilniejsze spadki dotyczyły branż: motoryzacja (o prawie 30 proc.), praca (o prawie 25 proc.) oraz turystyka, w której redukcja wydatków wyniosła około 20 proc.
W pierwszym półroczu 2011 r. wartość wydatków reklamowych wzrosła o ponad 4,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, do kwoty około 3,9 mld zł. (PAP)
morb/ asa/