Efekt 500+. Polacy kupują droższe samochody używane
Dzięki pieniądzom z 500+ Polacy mogą sobie pozwolić na droższe używane auto, niż mogliby kupić, gdyby nie otrzymywali świadczenia - wynika z badania przeprowadzonego przez AAA AUTO, największego dealera samochodów używanych w Europie Środkowej.
21.10.2017 | aktual.: 21.10.2017 16:41
500+ zaczęło trafiać do portfeli rodzin od kwietnia 2016 r. Ale właściwie miesiącem, w którym program ruszył pełną parą, był czerwiec zeszłego roku. Wtedy resort rodziny i pracy kierowany przez Elżbietę Rafalską wypłacił 2,1 mld zł i praktycznie dopiero od tego momentu pieniądze zaczęły płynąć do polskich rodzin szerokim strumieniem. W sierpniu 2017 roku programem było objętych już ponad 3,996 mln dzieci do 18 lat. Od początku 2017 roku do rodzin trafiło ponad 15,9 mld złotych.
Jak Polacy wydają te pieniądze? Jak pisaliśmy w money.pl w lutym, Polacy rzucili się do kupowania zagranicznych produktów. Przede wszystkim samochodów. W okresie czerwiec-październik 2016 r. ich import wyniósł 12,7 mld zł, czyli miał wartość o 4 mld zł wyższą niż rok wcześniej.
Okazuje się, że boom na używane auta wcale nie minął. Ale teraz Polaków stać na droższe modele. W badaniu AAA AUTO aż 81 proc. respondentów odpowiedziało twierdząco na pytanie "Czy mogę sobie pozwolić na zakup droższego samochodu dzięki świadczeniom z programu Rodzina 500+?". Dla porównania, w zeszłym roku twierdząco odpowiedziało 61 proc. badanych.
Ankieta była przeprowadzona wśród 1600 klientów ze wszystkich polskich oddziałów AAA AUTO. Jak się okazuje, aż 83 proc. kilentów sieci planowało wykorzystać środki z 500+ na zakup samochodu. - Na podstawie wyników naszego badania – zarówno jego pierwszej jak i drugiej edycji – możemy wnioskować, iż program Rodzina 500+ nie tylko umożliwia wielu rodzinom zakup samochodu używanego jako takiego, ale wpływa też na wzrost jakości zakupów - komentuje Paul Sperring, Dyrektor Generalny AAA AUTO w Polsce.
- Z biegiem czasu rządowe świadczenia umożliwiły naszym klientom inwestowanie w droższe samochody. Podczas gdy w pierwszych miesiącach działania programu, środki z tego źródła umożliwiały zakup samochodu klientom najmniej zamożnym – dodaje.
A jak to wygląda w liczbach? Na przestrzeni zeszłego roku średnia cena samochodu używanego kupowanego w polskich oddziałach AAA AUTO wzrosła o 365 zł, a jego średni wiek obniżył się z 9 do 8 lat.