Ekożywność będzie coraz bardziej popularna
Żywność ekologiczna w Polsce sprzedaje się słabo, zwłaszcza w porównaniu z Niemcami czy Stanami Zjednoczonymi. Ale w ciągu najbliższych lat jej sprzedaż znacznie wzrośnie.
26.11.2009 | aktual.: 27.11.2009 19:14
Według producentów i dystrybutorów ekożywności, przepytanych przez Rzeczpospolitą, sprzedaż artykułów spożywczych ze znaczkiem Eko wrośnie w Polsce w ciągu najbliższych trzech lat o 100 proc. Na razie jednak nie wiadomo ile dokładnie takiej żywności sprzedaje się w Polsce. Według różnych szacunków wartość sprzedaży ekożywności waha się od 300 do 600 mln zł rocznie.
Moda na żywność ekologiczną nie dotarła jeszcze do Polski. Jedną z barier rozwoju tego segmentu rynku spożywczego są wysokie ceny. Niektóre ekologiczne artykuły spożywcze mogą być nawet ponad dwa razy droższe od ich zwykłych odpowiedników. Niewielka jest też podaż i sieć sprzedaży ekożywności. Dla producentów uzyskanie certyfikatów dla żywności ekologicznej to spory kłopot. Kontroli poddawać trzeba wszystkie etapy produkcji, już od wytwarzania surowców. Duże sieci handlowe nie widzą na razie w Polsce miejsca na rozwój sprzedaży ekożywności na taką skalę jak np. na zachodzie Europy.
Mimo tego niektóre firmy znalazły tu interesującą niszę. Sławomir Chłoń, prezes Organic Farma Zdrowia przewiduje, że wydatki Polaków na żywność ekologiczną przekroczą 1 mld zł w ciągu trzech lat. Za dziesięć lat mogą osiągnąć osiągnąć 6 mld zł. Obecnie firmy z tej branży notują roczne wzrosty sprzedaży po kilkadziesiąt procent. klientów znajdują w dużych miastach. Zwiększa się też liczba sklepów i sieci handlowych oferujących ekożywność. Producenci poszerzają swój asortyment, wprowadzając na rynek nowe produkty.
Organic Farma Zdrowia zamierza stworzyć franczyzową sieć sprzedaży, a producent ekożywności Symbio poszerzy wkrótce ofertę swoich produktów.
Handel-Net.pl