Europa liczy koszty wulkanicznego pyłu

Do poniedziałkowego wieczoru w całej Europie odwołano 81 tys. połączeń lotniczych.

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/EPA | S.Olafs

Naraziło to na kłopoty kilka milionów ludzi.Polskie Linie Lotnicze LOT przygotowują już dokument z szacunkami strat poniesionych przez spółkę w powodu odwołanych od piątku rejsów – poinformował wczoraj PAP rzecznik LOT Jacek Balcer. Pytany, czy spółka zwróci się o ewentualną pomoc do rządu odparł, że decyzja należy do rady nadzorczej. Straty mogą być liczone w milionach – twierdzą specjaliści.

Olbrzymie straty finansowe zaczynają już podliczać nie tylko linie lotnicze i biura podróży, ale też inne branże. W skali kontynentu przychody przewoźników maleją o 300 mln USD dziennie. British Airways tracą każdego dnia 30 mln USD, a Air France-KLM 47 mln USD.

Wczoraj niektóre kraje otwierały swoją przestrzeń powietrzną i zezwalały na pracę lotnisk. Europę podzielono na trzy strefy od najmniej do najbardziej bezpiecznej. Londyńskie lotniska nadal wczoraj nie przyjmowały ani nie wypuszczały samolotów. Kilkuset brytyjskich żołnierzy wracających z Afganistanu doleciało jedynie do Hiszpanii, a stamtąd zabrał ich okręt Royal Navy. Willie Walsh, prezes British Airways, powiedział, że linie lotnicze zwróciły się o wsparcie finansowe do rządów i do Komisji Europejskiej i przypomniał, że wcześniej udzieliły one pomocy po atakach terrorystycznych na USA z 11 września, a teraz sytuacja jest o wiele gorsza.

Zużycie paliwa lotniczego w Europie spadło o dwie trzecie. Lotnisko we Frankfurcie nie przyjmuje już jego dostaw, a rafinerie wstrzymują produkcję, bo akurat tego paliwa nie można magazynować zbyt długo. Operatorzy transportu rzecznego tacy jak niemiecka firma Maintank Schiffahrtsgesellschaft już odnotowują spadek zamówień na jej barki zarówno ze strony spółek naftowych, jak i linii lotniczych.

W niektórych fabrykach, zwłaszcza pracujących w oszczędnym systemie „just in time”, zaczyna brakować części. Koncern BMW wstrzymał produkcję w trzech zakładach w Niemczech, bo nie dotarły na czas przywożone tam samolotami fragmenty wyposażenia, zwłaszcza elektronika. Opóźni to produkcję 7 tys. pojazdów. Podobne kłopoty mają Nissan i Daimler. 25 mln euro dziennie tracą właściciele sklepów duty-free. Mieszczą się one w tej części lotniska, do której pasażerowie wchodzą po odprawie paszportowej. Od kilku dni nikt nie kupuje tam butów czy torebek Ferragamo ani whisky Johnnie Walker.

Bloomberg, Jerzy Boćkowski, Zdzisław Grzędziński, pap
PARKIET

Wybrane dla Ciebie

UE inwestuje miliardy w drogi i kolej. Oto czym jest TEN-T
UE inwestuje miliardy w drogi i kolej. Oto czym jest TEN-T
Przelewy w Polsce. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Przelewy w Polsce. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Aldi zmienia zdanie. Nowe podejście do kas i promocji
Aldi zmienia zdanie. Nowe podejście do kas i promocji
Polskie gruszki nareszcie w marketach. Oto ceny naszych owoców
Polskie gruszki nareszcie w marketach. Oto ceny naszych owoców
Ukraińcy nadal mogą pracować na polskiej wsi. Legalny pobyt wydłużony
Ukraińcy nadal mogą pracować na polskiej wsi. Legalny pobyt wydłużony
Nowa opłata od jutra? Lidl i Biedronka zabierają głos
Nowa opłata od jutra? Lidl i Biedronka zabierają głos
Księża seniorzy żyją w bogactwie? Oto ich emerytury
Księża seniorzy żyją w bogactwie? Oto ich emerytury
Owinęli wokół palca. Oszuści ukradli ponad milion złotych mężczyźnie
Owinęli wokół palca. Oszuści ukradli ponad milion złotych mężczyźnie
Fala zwolnień grupowych w Krakowie. Setki osób mogą stracić pracę
Fala zwolnień grupowych w Krakowie. Setki osób mogą stracić pracę
Kryzys Allegro w internecie. Pracownicy nie zostawiają suchej nitki
Kryzys Allegro w internecie. Pracownicy nie zostawiają suchej nitki
Tryb zimowy w oknach. Wyjaśniamy, jak go ustawić
Tryb zimowy w oknach. Wyjaśniamy, jak go ustawić
Ministra oburzona cenówkami w Biedronce. Mamy komentarz UOKiK
Ministra oburzona cenówkami w Biedronce. Mamy komentarz UOKiK