Trwa ładowanie...
pracownik
09-07-2008 07:48

Firmy chcą pokazać, że są szlachetne

Zakładowe przedszkole dla młodych mam, tysiąc nowych drzew w miejskim parku, milion złotych na dom dziecka - prezesi polskich firm coraz częściej pomagają swoim bliźnim. To się... opłaca. Społeczne zaangażowanie biznesu przekłada się na zyski ze sprzedaży i jest panaceum na coraz bardziej palący brak rąk do pracy.

Firmy chcą pokazać, że są szlachetneŹródło: AFP
d31lshm
d31lshm

Z opublikowanych właśnie badań Szkoły Głównej Handlowej oraz Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami wynika, że zaledwie 3,5 procent polskich firm ma opracowaną strategię pozytywnych działań na rzecz środowiska naturalnego, społeczności lokalnych oraz własnych pracowników (tzw. CSR). To się jednak szybko może się zmienić.

Kolejnych 13 procent przedsiębiorców deklaruje bowiem, że regularnie (choć bez strategii) działa charytatywnie lub proekologicznie, zaś kolejnych 21 proc. deklaruje, że takie kroki podejmie w ciągu roku. Dlaczego?

d31lshm

Zdaniem Jacka Męciny, eksperta Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych "Lewiatan", działania CSR poprawiają wizerunek firmy na rynku zatrudnienia, co pomaga w pozyskaniu nowych i przywiązaniu starych pracowników.

Działania CSR mogą przybierać najróżniejsze formy. Właściciele sieci hipermarketów Tesco postanowili na przykład zaopiekować się środowiskiem naturalnym.

_ Wprowadzenie toreb wielokrotnego użytku i zainstalowanie urządzeń ekologicznych zmniejszyło emisję "produkowanego" przez nas dwutlenku węgla o 10 proc. _ - informuje Przemysław Skory, rzecznik Tesco.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to także działania charytatywne, na które na całym świecie firmy przeznaczają niewyobrażalne pieniądze. Tylko fundacja Billa Gatesa, założyciela Microsoftu, przekazała od 2000 roku około 15 miliardów dolarów między innymi na pomoc dla dzieci chorych na AIDS oraz programy edukacyjne.

d31lshm

Powoli takie działania podejmują i polscy przedsiębiorcy. Pionierami są właściciele łódzkiego Atlasa, znanego producenta chemii budowlanej. Założona przez nich w 1996 roku Fundacja Dobroczynności wydała do dziś na pomoc dla potrzebujących 37 milionów złotych.

Pieniądze trafiły m.in. do 13,5 tysiąca ciężko chorych dzieci, do hospicjum w Sopocie, do pięciu domów dziecka (m.in. w Zgierzu i Grotnikach) a także do Polaków mieszkających w Kazachstanie. Co ciekawe, fundacja nie zbiera pieniędzy na zewnątrz, natomiast co miesiąc jej konto zasilane jest z budżetu Grupy Atlas oraz z kieszeni właścicieli firmy.

POLSKA Dziennik Łódzki
A. Zboińska, P. Brzózka

d31lshm
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d31lshm

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj