Fitch potwierdził ratingi BBB- i A(pol) ZTM Gdańsk z perspektywą stabilną
Warszawa, 26.05.2014 (ISBnews) - Fitch Ratings potwierdził międzynarodowy długoterminowy rating podmiotu (IDR) dla długu w walucie krajowej na poziomie BBB- oraz długoterminowy...
26.05.2014 09:34
Warszawa, 26.05.2014 (ISBnews) - Fitch Ratings potwierdził międzynarodowy długoterminowy rating podmiotu (IDR) dla długu w walucie krajowej na poziomie BBB- oraz długoterminowy rating krajowy na poziomie A(pol) dla Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku (ZKM). Perspektywa ratingów jest stabilna, podała agencja.
Fitch potwierdził również międzynarodowy długoterminowy rating w walucie krajowej BBB oraz długoterminowy rating krajowy A+(pol) dla programów emisji tramwajowych obligacji przychodowych do kwoty 220 mln zł oraz autobusowych obligacji przychodowych do kwoty 60 mln zł oraz wszystkich emisji dokonanych przez ZKM w ramach tych programów.
Fitch informuje, że w oparciu o metodę "top-down", zgodnie z jego metodyką oceny ratingowej dla podmiotów należących do sektora publicznego, ratingi programów obligacji przychodowych są o jedną kategorię niższe niż ratingi jedynego właściciela spółki, miasta Gdańsk (BBB+/stabilna), natomiast ratingi ZKM są niższe o dwie kategorie.
Ratingi obligacji przychodowych są o jedną kategorię niższe niż ratingi miasta Gdańsk w związku z brakiem gwarancji wystawionej przez miasto na zabezpieczenie zobowiązań wynikających z programów obligacji przychodowych. Tym niemniej podpisane przez miasto umowy wsparcia wiążą ratingi obligacji przychodowych z ratingami miasta.
"Ocena ratingowa dla spółki jest o dwie kategorie niższa od oceny miasta, co odzwierciedla niższy poziom ochrony prawnej wierzycieli spółki w porównaniu do obligatariuszy obligacji przychodowych. Obligatariusze posiadają pierwszeństwo do zaspokojenia swoich praw z obligacji z dochodów zgromadzonych na Rachunkach Przedsięwzięcia (RP) tramwajowych i autobusowych w wysokości odpowiadającej dwunastomiesięcznym zobowiązaniom z tytułu obsługi obligacji. Daje to preferencje w odniesieniu do terminów obsługi zobowiązań. Ponadto obligatariusze mają prawo do zaspokojenia swoich roszczeń z majątku przedsięwzięcia, wyłączające ten majątek z masy upadłościowej, co w przypadku bankructwa spółki podporządkowuje pozostałych wierzycieli" - głosi komunikat.
Spółka generuje ponad 90% przychodów z usług świadczenia przewozów komunikacją tramwajową i autobusową objętych wieloletnią umową z miastem. Umowa spełnia warunki rozporządzenia WE nr 1370/2007. Wynagrodzenie za usługi transportowe płacone przez miasto zapewnia pokrycie wszystkich kosztów ZKM oraz gwarantuje mu rozsądny zysk. Fitch nie spodziewa się żadnych negatywnych zmian w modelu biznesowym spółki oraz jej finansowaniu w ramach umowy oraz zakłada stabilne i przewidywalne wpływy do ZKM w długim okresie.
Plan inwestycyjny spółki na lata 2014-2016 przewiduje wydatki w wysokości 102 mln zł, co jest umiarkowane w odniesieniu do 392 mln zł dotyczących zrealizowanych projektów – autobusowego i tramwajowego, które zostały zakończone w 2012r. ZKM w okresie średnioterminowym planuje skoncentrować się głównie na odnowie taboru komunikacyjnego w celu utrzymania wysokiej jakości usług.
(ISBnews)