Frankowicze mogą zwrócić się ze skargami na bank bezpośrednio do UOKiK
Kredytobiorcy z zadłużeniem we frankach, którym bank nie chce uwzględnić ujemnego wskaźnika LIBOR lub żąda dodatkowego zabezpieczenia kredytu, powinni zwrócić się ze skargą bezpośrednio do UOKiK. Urząd stoi na stanowisku, że banki nie mogą tego robić.
23.01.2015 | aktual.: 23.01.2015 22:33
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że prowadzi postępowania wyjaśniające wobec wszystkich banków, które oferowały kredyty we frankach. Analizowane są zarówno wzorce umowne, jak i praktyki banków wobec klientów.
Ponadto, zdaniem urzędu, w wyniku aktualnej sytuacji związanej ze wzrostem kursu franka szwajcarskiego bank powinien uwzględniać ujemny wskaźnik LIBOR (na podstawie którego wyliczane jest oprocentowanie kredytów we frankach) oraz nie powinien żądać dodatkowego zabezpieczenia kredytu.
Jeśli bank nie uwzględnił ujemnego wskaźnika LIBOR przy wyliczaniu oprocentowania kredytu albo zażądał dodatkowego zabezpieczenia kredytu, można na niego wysłać skargę mailową bezpośrednio do urzędu pod adres: frank@uokik.gov.pl
Skargę można złożyć także przez telefon pod numerem 22 55 60 424, choć ze względu na dużą liczbę konsumentów korzystających z tej linii, UOKiK preferuje kontakt mailowy.
W skardze należy podać dane identyfikacyjne oraz dołączyć dokumentację sprawy.
Jak podał urząd, otrzymane informacje zostaną wykorzystane w ramach postępowań wyjaśniających prowadzonych w tej sprawie od 20 stycznia 2015 r.
UOKiK apeluje także, by w wypadku problemów z regularną spłatą kredytu rozpocząć negocjacje z bankiem i ustalić sposób restrukturyzacji kredytu. W razie wątpliwości co do przedstawionej przez bank propozycji spłaty, bezpłatną pomoc przy ocenie tej propozycji można uzyskać u rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych.