Gawlik: do końca lutego harmonogram prywatyzacyjny PLL LOT
Do końca lutego Morgan Stanley, doradca prywatyzacyjny PLL LOT, ma przygotować szczegółowy harmonogram prywatyzacji przewoźnika - zapowiedział w czwartek wiceminister skarbu państwa Zdzisław Gawlik. MSP chce rozpocząć prywatyzację w drugiej połowie 2011 r.
24.02.2011 | aktual.: 25.02.2011 07:51
"Harmonogram prywatyzacji spółki, ten szczegółowy, (...) ma być przygotowany do końca lutego" - powiedział w czwartek podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury Gawlik. Dodał, że Morgan Stanley ściśle współpracuje z zarządem spółki.
Wiceminister podkreślił, że restrukturyzacja przewoźnika jest prowadzona we wszystkich obszarach działalności LOT, dotyczy sfery majątkowej, zatrudnienia i organizacyjnej. Jego zdaniem LOT należy tak restrukturyzować, by zatrudnienie i majątek spółki były pochodną rentownej siatki połączeń. "Dziś jest odwrotnie, próbujemy dostosować siatkę do majątku i zatrudnienia" - zauważył.
Wiceminister poinformował, że EuroLOT, w którym PLL LOT ma 38 proc. akcji, a Skarb Państwa 62 proc. "zakontraktował dwa samoloty ATR". Pierwszy z nich ma być odebrany w marcu, a drugi na początku kwietnia.
Obecny na komisji prezes PLL LOT Marcin Piróg podkreślił, że choć firma jest w trudnej sytuacji finansowej to w ubiegłym roku przewoźnik przewiózł 4,5 mln pasażerów, co daje o 0,5 mln lepszy wynik niż w 2009 r. i tym samym zwiększył swój udział w rynku do 30 proc.
PLL LOT za 2010 r. odnotował stratę operacyjną w wysokości 160 mln zł. Z danych MSP wynika, że na koniec 2010 r. LOT zatrudniał 2 tys. 305 pracowników, wobec 3 tys. 470 w 2009 r. Łącznie zatrudnienie w grupie kapitałowej wyniosło 6 tys. 967 osób.
Pod koniec maja 2009 r. Skarb Państwa i Towarzystwo Finansowe Silesia przejęły pełną kontrolę nad PLL LOT; w rękach pracowników znajduje się 6,93 proc. akcji spółki.