Gdańsk: ok. 15 mln zł na poprawę bezpieczeństwa w porcie
Około 15 mln zł kosztowały inwestycje na rzecz podniesienia bezpieczeństwa w Porcie Gdańsk. Zakupiono łódź ekologiczno-ratowniczą i motorówkę hydrograficzno-inspekcyjną, zmodernizowano statek pożarniczo-ratowniczy oraz wyposażono Ośrodek Ratownictwa ZMPG.
W czwartek zostało otwarte Centrum Ratownictwa Portu Gdańsk i odbył się chrzest nowo zakupionych łodzi.
Prawie 10 mln zł (w tym 3,2 mln zł stanowi dofinansowanie z UE) kosztowały dwie specjalistyczne jednostki: łódź szybkiego reagowania i motorówka. Do zadań patrolowo-ekologiczno-ratowniczych w Porcie Gdańskim będzie wykorzystywana łódź szybkiego reagowania, która dzięki swojemu wyposażeniu może szybko interweniować i eliminować skutki wszelkich zdarzeń ekologicznych, technicznych i pożarowych. Łódź będzie też wykorzystywana podczas patroli ekologicznych oraz do działań prewencyjnych w zakresie ochrony infrastruktury i budowli hydrotechnicznych. Może być też wykorzystywana do ewakuacji i ratownictwa medycznego.
Bezpieczeństwo portu ma również podnieść motorówka hydrograficzno-inspekcyjna przeznaczona m.in. do badań dna akwenów portowych, nabrzeży portowych, poszukiwania, identyfikacji i lokalizacji przeszkód, obiektów podwodnych oraz wykrywania zagrożeń. Jednostka będzie też wykorzystywana przy przygotowywaniu map akwenów portowych. Jak tłumaczy Port Gdańsk, motorówka została kupiona też ze względu na planowane przez spółkę w najbliższych latach inwestycje w infrastrukturę portową, obejmujące m.in. przebudowę i remont kilkunastu nabrzeży, pogłębienie toru wodnego i budowę infrastruktury przeładunkowej i falochronów.
Firma zakłada, że prognozowany w nadchodzących latach intensywny wzrost przeładunków w porcie spowoduje wzrost zapotrzebowania na działania inspekcyjne, hydrograficzne, patrolowe, ochronne i proekologiczne. Jednostka wyposażona jest m.in. w sondę do pomiaru temperatury, przewodnictwa, zasolenia, głębokości, gęstości wody, zawiesiny i chlorofilu.
Ze względu na sukcesywny wzrost przeładunku towarów niebezpiecznych w Porcie Gdańsk, a także możliwość wystąpienia pożaru, wycieku substancji szkodliwych czy wzrostu zanieczyszczenia wód zmodernizowany został statek pożarniczo-ratowniczy "Strażak 6". Wymieniono pompy i działka pożarnicze oraz zmodernizowano wodną instalację przeciwpożarową dla nowych urządzeń. Nowe pompy mają wydajność 13300 l/min, działka - 8000 l/min. Jednostka wyposażona została m.in. w zaporę przeciwrozlewową umożliwiającą szybkie zabezpieczenie akwenu przed zanieczyszczeniem niebezpieczną substancją.
Podniesieniu bezpieczeństwa w porcie ma służyć nowy Ośrodek Ratownictwa, który spełniać będzie funkcję Centrum Koordynacyjno - Ratowniczego skupiającego wszystkie służby mające zapewnić bezpieczeństwo w porcie, m.in. dyspozytora portu, dowódcę Straży Ochrony Portu i dyspozytora Portowej Straży Pożarnej. Spółka tłumaczy, że głównym celem stworzenia Ośrodka Ratowniczego dostępnego pod jednym numerem alarmowym 11 było umożliwienie podjęcia jak najszybciej akcji ratowniczej. Budowę ośrodka port sfinansował z własnych środków, natomiast koszt jego wyposażenia w 85 proc. został sfinansowany z funduszy unijnych. Ośrodek wyposażono w najnowocześniejsze środki łączności dyspozytorskiej. Nowa instalacja umożliwia również rejestrację i archiwizację całej korespondencji głosowej prowadzonej przez operatorów. Docelowo ma być możliwa integracja łączności z Państwową Strażą Pożarną i Policją.
Centrum wyposażone zostało m.in. w system monitoringu wizyjnego, który nadzoruje stałe punkty kamerowe na terenie portu.
Modernizacja statku pożarniczo-ratowniczego oraz wyposażenie Ośrodka Ratownictwa kosztowało ponad 4,9 mln zł, z czego 4 mln zł to dofinansowanie unijne.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA zrealizował projekty w ramach przedsięwzięcia "Inwestycje wpływające na wzrost poziomu bezpieczeństwa" i otrzymał dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013, Priorytet VII Transport przyjazny środowisku, Działanie 7.2. Rozwój transportu morskiego.
W 2015 r. Port Gdańsk ustanowił rekord polskiej gospodarki morskiej, bo przeładował prawie 36 mln ton ładunków, o 11 proc. więcej niż rok wcześniej. W porcie realizowany jest największy w historii firmy plan inwestycyjny. Port w Gdańsku jest największym polskim portem i jednym z największych węzłów logistycznych Polski.