GDDKiA zaoszczędziła 4 mld zł

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaoszczędziła ponad 4 mld zł w czasie rozstrzyganych w tym roku przetargów na nowe inwestycje drogowe.

GDDKiA zaoszczędziła 4 mld zł
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

10.08.2009 | aktual.: 10.08.2009 15:09

"Największe oszczędności odnotowaliśmy w przypadku trzech inwestycji związanych z budową tras ekspresowych. Najtańsza oferta złożona 4 sierpnia na budowę południowej obwodnicy Gdańska (Gdańsk - Koszwały) zakłada, że wykonawca wybuduje ten fragment trasy ekspresowej S-6 za 1,12 mld zł. Kosztorys GDDKiA zakładał, że inwestycja może kosztować 2,14 mld zł. Oszczędność wyniosła aż 1,1 mld zł" - czytamy w komunikacie dyrekcji.

Kolejny przykład to dopasowanie budowa trasy od al. Prymasa Tysiąclecia w Warszawie do Marek do parametrów trasy ekspresowe S-8, które według kosztorysu mogło kosztować maksymalnie 1,57 mld zł, a najtańsza oferta zamknęła się w kwocie 868,9 mln zł, co daje oszczędność rzędu ponad 700 mln zł. 609 mln zł tymczasem GDDKiA zaoszczędziła w przypadku budowy trasy S-2/S-79 w Warszawie na odcinku Puławska ­- Marynarska. Kosztorys zakładał kwotę 1,73 mld zł, oferta 1,12 mld zł.

Autostrada A1 od Pyrzowic do Piekar Śląskich powstanie za 1,82 mld zł, a nie za 2,19 mld zł (jak zakładał kosztorys), czyli o 370 mln zł taniej. A1 od Piekar Śl. do Zabrza Maciejowa będzie kosztować 1,25 mld zł a nie 1,73 mld zł (480 mln zł oszczędności). 109,1 mln zł oszczędności powstało w związku z planowaną budową obwodnicy Żyrardowa na drodze krajowej nr 50. Zamiast kosztorysowych 321 mln zł trasa zostanie zbudowana kosztem 211,8 mln zł.
_ Oszczędności w przetargach są efektem kilku czynników _- ocenia Tomasz Rudnicki, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

_ Przede wszystkim, dokonaliśmy zmian w Specyfikacjach Istotnych Warunków Zamówienia, co skutkuje łatwiejszym dostępem firm budowlanych do rynku. Zdecydowaliśmy, że warunkiem startu w przetargach nie musi być doświadczenie w dziedzinie wykonawstwa inwestycji drogowych, ale także w zakresie podwykonawstwa. Dodatkowo zliberalizowaliśmy wymaganie finansowe, tak, aby były one na poziomie bezpiecznym dla inwestora. Dzięki temu polski rynek wykonawców poszerzył się z 20 firm do około 200. Duży wpływ na wysokość ofert przetargowych ma zła sytuacja finansowa, która skutkuje obniżką cen materiałów budowlanych o około 20 proc. GDDKiA do tego jest w tej chwili największym inwestorem w Polsce - obecnie prowadzimy 50 postępowań przetargowych, do końca roku ogłosimy kolejne 25. Jesteśmy inwestorem pewnym i wypłacalnym. Dlatego też nie dziwi nas fakt, że kilkanaście miesięcy temu w każdym z przetargów było kilka ofert, a teraz jest ich kilkanaście. Przykładem może być przetarg na autostradę A2, w którym wpłynęło 87 ofert _
- dodaje Tomasz Rudnicki.

Źródło artykułu:PAP
budowadrogaoszczędności
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)