Gliwice badają możliwości rozwoju swojego lotniska
Sportowe lotnisko w Gliwicach, należące do Aeroklubu Gliwickiego, mogłoby po rozbudowie obsługiwać mały ruch lotniczy, biznesowy i turystyczny - planują władze miasta. Rozstrzygnięto przetarg na opracowanie ekspertyzy dotyczącej rozwoju lotniska.
11.08.2010 | aktual.: 11.08.2010 14:42
Jak poinformowało w środę Biuro Rozwoju Miasta Urzędu Miejskiego, rozstrzygnięto właśnie przetarg na opracowanie ekspertyzy dotyczącej rozwoju lotniska. Kosztem blisko 100 tys. zł zrealizuje ją konsorcjum firm: Kancelaria Prawna Ad Notam z Wrocławia oraz Intelligent Aviation z Białegostoku.
Zwycięskie konsorcjum będzie miało 6 tygodni na opracowanie ekspertyzy obejmującej kwestie natury prawnej i ekonomicznej.
- Dokument ten powinien określać warunki, jakie muszą zostać spełnione, żeby nasze lotnisko miało status lotniska użytku publicznego, z uwzględnieniem założeń wynikających z koncepcji rozbudowy lotniska w Gliwicach, czyli studium aeronautycznego z grudnia 2008 r. Warunki te dotyczą m.in. kwestii bezpieczeństwa, ochrony przeciwpożarowej, wymogów Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Ekspertyza pozwoli poza tym określić koszty przebudowy lotniska - powiedziała przewodnicząca komisji przetargowej Anna Włodarczak.
Opracowanie realizowane jest w ramach projektu "Via Regia Plus - współpraca regionalna wzdłuż III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego" i będzie w 85 proc. dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Prawdopodobnie w przyszłości w Gliwicach mogłoby powstać niewielkie lotnisko z ponadkilometrowym pasem startowym, obsługujące mały ruch lotniczy - biznesowy i turystyczny. Realizacja inwestycji może zostać dofinansowana z budżetu województwa śląskiego, które w najbliższych pięciu latach zamierza przeznaczyć łącznie 25 mln zł na inwestycje w zakresie wspierania rozwoju lotnisk lokalnych.
- Otwarcie lotniska w Gliwicach dla ruchu biznesowego i turystycznego z pewnością przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności miasta i stanowić będzie uzupełnienie dla Międzynarodowego Portu Lotniczego w Pyrzowicach, a razem z nim będzie ważnym elementem systemu transportowego województwa śląskiego. Znacząco ułatwi też połączenie małymi samolotami z miastami i regionami Europy w celach gospodarczych i turystycznych - powiedziała naczelnik Biura Rozwoju Miasta UM Katarzyna Kobierska.
Jej zdaniem, lotnisko mogłoby zostać rozbudowane w ciągu najbliższych 5 lat. - O szczegółach będzie jednak można mówić dopiero po zapoznaniu się z wynikami ekspertyzy - zastrzegła.
Jak powiedział PAP dyrektor Aeroklubu Gliwickiego Krzysztof Piekarczyk, rozbudowa lotniska byłaby dla niego "nowym otwarciem". - Przede wszystkim powstałby utwardzony pas startowy, pozwalający latać we wszystkich porach roku. Obecnie dysponujemy tylko pasem trawiastym - podkreślił.
Jego zdaniem, rozbudowa i zwiększenie ruchu na lotnisku nie zagrozi dotychczasowej działalności sportowej i edukacyjnej. - Na całym świecie są lotniska, z których startują i samoloty, i szybowce. Wszystko jest kwestią dobrej organizacji - podsumował.