Gospodarka traci ponad 1,3 mld zł rocznie przez awarie sieci energetycznej
Warszawa, 25.02.2015 (ISBnews) - Polska gospodarka traci ponad 1,3 mld zł rocznie z powodu wyłączania dostaw prądu z powodu awarii sieci. W związku z tym potrzebne jest wprowadzenie efektywnego modelu opłat dystrybucyjnych, dzięki któremu przedsiębiorstwa odpowiedzialne za utrzymywanie sieci, czyli operatorzy sieci dystrybucyjnych (OSD), aktywniej inwestowałyby w rozwój i modernizacje sieci, wynika z raportu pt. "Nowy model opłat jakościowych sposobem na niezawodne dostawy energii elektrycznej", zaprezentowanego przez Fundację im. Lesława A. Pagi.
25.02.2015 | aktual.: 25.02.2015 16:08
"Informacje zebrane przez Council of European Energy Regulators w zakresie ciągłości dostaw energii do odbiorców w Polsce są dość zatrważające. Ciągniemy się w ogonie UE w zakresie planowanych i nie planowanych ograniczeń w dostawach. Podejmowane przez prezesa URE próby zmiany tej sytuacji są ze wszech miar godne poparcia. Zmiana polityki regulacyjnej od 2010 r. i większe nakłady na inwestycje są coraz bardziej odczuwalne, a planowana nowa 'jakościowa' polityka regulacyjna może tę sytuację jeszcze poprawić" - powiedział uczestnik debaty nad raportem, partner w kancelarii White & Case Tomasz Chmal, cytowany w komunikacie.
"Istotnym jest, aby dialog pomiędzy regulatorem a OSP/OSD prowadzić w sposób szczery na poziomie założeń, celu i kosztów, a nie np. na gruncie gotowego projektu rozporządzenia systemowego czy przedstawienia założeń do nowych taryf. Jeśli nowy system regulacji ma zacząć działać od 2016, czasu jest bardzo mało" - dodał Chmal.
Jak czytamy w raporcie, nawet najlepiej zaplanowany model zachęt, by być bodźcem dla OSD do inwestowania w sieci dystrybucyjne, powinien być uzupełniony efektywnym modelem kar dla dystrybutorów i bonifikat dla klientów za przerwy w dostawach prądu.
"W proponowanym przez nas modelu opłat, ustalonym według jasnych reguł, prezes URE wyznaczałby cele wskaźnikowe do osiągnięcia przez poszczególne OSD w kilkuletniej perspektywie. A w przypadku nieosiągnięcia tych wskaźników, nakładane byłyby kary. Suma uzyskana z tych kar nie trafiałaby jednak do innych OSD, lecz zostałaby przeznaczona na badania i rozwój nowych technologii związanych z dystrybucją energii w tym OSD, na którego nałożone byłyby kary. Pozwoliłoby to uniknąć sytuacji, w której inwestycje w sieci polegałyby tylko na prostym transferze technologii z bardziej zaawansowanych systemów" - skomentował ekspert Fundacji im. Lesława A. Pagi i jeden z autorów raportu Maciej Tomecki.
Jak piszą autorzy, ważny jest również jeszcze drugi obszar oddziaływania na jakość sieci OSD, który opierałby się na wzmocnieniu pozycji i roli odbiorcy prądu w stosunku do OSD, zwłaszcza małych przedsiębiorstw. Dotyczy to przede wszystkim obszarów, gdzie przerwy w dostawach prądu są najbardziej odczuwalne.
"Pozytywny wpływ na niezawodność sieci elektroenergetycznych miałaby również taka zmiana w prawie, która polegałaby na ustaleniu sztywnych, odgórnie ustalonych wysokości bonifikat dla odbiorców prądu dotkniętych awarią, które wypłacane byłyby przez OSD automatycznie i niezwłocznie, także gdy nie nastąpiła ona z winy OSD. Wysokość bonifikat uwarunkowana byłaby m.in. rodzajem odbiorcy, regionem oraz długością przerw. Istniejący model naliczania bonifikat nie uwzględnia szeregu strat związanych z brakiem dostaw energii elektrycznej, dotykających na przykład małych przedsiębiorców" - dodał ekspert Fundacji im. Lesława A. Pagi i jeden z autorów raportu Bartosz Zagórowicz.
Autorzy raportu zauważają też, że istnieją znaczne różnice w długości trwania przerw w dostawach prądu dla różnych OSD. Z tego powodu należałoby ustalić okresy przejściowe przy wprowadzaniu proponowanych rozwiązań, które dałyby czas na wyrównanie wskaźników niezawodnościowych. Rozwiązaniem kompensującym środki związane z niedostarczeniem energii elektrycznej mogłyby być programy wspierające rozwój infrastruktury sieciowej na tych obszarach, które najdotkliwiej i najczęściej odczuwają przerwy w dostawach prądu (przykład z Wielkiej Brytanii)
.
Liczba i czas trwania przerw w dostawach prądu w Polsce od kilku lat utrzymują się na wysokim poziomie w porównaniu do lepiej rozwiniętych krajów europejskich. Jest to zarówno problem ekonomiczny, jak i społeczny, który nie tylko obniża jakość życia, ale także ogranicza możliwości rozwoju małych miast i wsi, gdzie przerwy w dostawach prądu są znacznie dłuższe niż w miastach.
Jak zapowiedział wcześniej prezes URE, w 2016 roku zostanie wprowadzony model wynagradzania tych operatorów sieci dystrybucyjnych, którzy inwestują w zwiększanie niezawodności swoich sieci.
(ISBnews)