Grupa TP miała 7,75 mld zł przychodów z telefonii komórkowej w '09, spadek o 10,2 proc. (opis)
23.02. Warszawa (PAP) - Grupa Telekomunikacji Polskiej SA (TP SA) miała po czterech kwartałach 2009 roku 7,75 mld zł przychodów z telefonii komórkowej, czyli o 10,2 proc. mniej niż...
23.02. Warszawa (PAP) - Grupa Telekomunikacji Polskiej SA (TP SA) miała po czterech kwartałach 2009 roku 7,75 mld zł przychodów z telefonii komórkowej, czyli o 10,2 proc. mniej niż 8,62 mld zł w 2008 roku - podała TP SA w raporcie.
Grupa TP podała, że na spadek przychodów w telefonii komórkowej wpływ miała obniżka opłat za zakańczanie połączeń w sieciach komórkowych o ponad 50 proc., a także wzrost liczby klientów abonamentowych o 7,4 proc. i znaczny wzrost AUPU, które niemal zrównoważyły skutki intensywnej presji cenowej.
"W pierwszym kwartale 2009 doszło niemal do zatrzymania wzrostu na rynku usług telefonii komórkowej (wzrost w ujęciu wartościowym wyniósł zaledwie 1,2 proc.). W drugim półroczu nastąpił spadek. Zasadniczym czynnikiem, który przyczynił się do spadku, był wpływ dwóch obniżek stawek MTR i, pośrednio z nich wynikający, znaczny spadek cen detalicznych" - podała TP SA.
"Przy tak wymagających warunkach rynkowych, przychody Orange zmniejszyły się w skali roku o -10,2 proc., z czego aż 9 proc. spadku wynika z decyzji regulacyjnych. Po stronie przychodów, nastąpił wzrost liczby klientów abonamentowych +7,4 proc. oraz wzrost ruchu (zagregowany wskaźnik AUPU wzrósł +20,7 proc.). Zrównoważyło to negatywne skutki konkurencji cenowej (wynikającej z obniżenia stawek MTR oraz asymetrii stawek na korzyść operatora sieci Play). W połączeniu ze wzrostem przychodów z usług stacjonarnych, oferowanych pod marką Orange, pozwoliło to zamortyzować spadek przychodów z telefonii komórkowej (wyłączając wpływ decyzji regulacyjnych) do zaledwie 1,2 proc." - podano.
Marża EBITDA spadła w 2009 roku o 10 pkt proc. do 28,6 proc. na koniec czwartego kwartału 2009 roku, a spółka podkreśla, że jest to skutek spadku marży EBITDA wskutek agresywnych działań konkurencji, erozji cen i zmian kursów walutowych.
"Utrzymujący się niski kurs złotego, rosnąca liczba klientów i wielkość ruchu przełożyły się na zwiększoną presję po stronie kosztów operacyjnych Orange. Wpływ tych czynników był widoczny w kosztach sprzedaży, kosztach usług operatorskich, kosztach dotyczących sieci i systemów informatycznych oraz kosztach rozwoju nowych produktów" - podała spółka.
"Jednak i tu, realizowany w 2009 Program Optymalizacji Kosztów, przyniósł oszczędności. Ograniczono wzrost kosztów sprzedaży poprzez wprowadzenie ofert SIMO oraz obniżenie cen telefonów komórkowych. W efekcie, w skali roku, spadek marży EBITDA dla telefonii komórkowej został ograniczony do 10 punktów procentowych" - podano.
Liczba klientów zmniejszyła się na koniec 2009 roku w ujęciu rocznym o 3,3 proc. do 13,714 mln, z czego liczba klientów abonamentowych wyniosła 6,624 mln (wzrost o 7,4 proc., a ich udział w ilościowej strukturze klientów Orange wzrósł do 48,3 proc.).
Na koniec trzeciego kwartału 2009 roku Centertel miał 13,736 mln klientów.
Liczba klientów mobilnych usług szerokopasmowych wzrosła o 10,2 proc. do 388 tys.
TP podała też, że zagregowane ARPU dla usług telefonii komórkowej wyniosło po czterech kwartałach 2009 roku 42,7 zł wobec 43,8 zł po trzech kwartałach 2009 roku oraz 50,0 zł na koniec 2008 roku.
Zagregowane AUPU na koniec 2009 roku wyniosło 141,9 min. wobec 123,1 min. na koniec 2008 roku i 139,2 min. na koniec trzeciego kwartału 2009 roku.
Udział Centertela w rynku pod względem liczby klientów wyniósł na koniec grudnia 2009 roku 30,5 proc. wobec 32,1 proc. rok wcześniej i 30,8 proc. na koniec trzeciego kwartału 2009 roku.
Pod względem przychodów udział Orange w rynku wyniósł 31,0 proc. wobec 32,9 proc. rok wcześniej i wobec 31 proc. na koniec trzeciego kwartału 2009 roku.(PAP)
bas/ gor/