GUS: Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej spadł do -16,6 pkt w styczniu
Warszawa, 20.02.2015 (ISBnews) - Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 4,9 pkt m/m w lutym i wyniósł -16,6 pkt (wzrost o 3,5 pkt r/r), wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) i Narodowy Bank Polski (NBP), opublikowanych przez GUS.
Największy wpływ na spadek BWUK miały oceny dotyczące obecnej i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek odpowiednio o 8,4 pkt proc. i 6,3 pkt proc.) oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i obecnego dokonywania ważnych zakupów (spadek o 3,3 pkt proc.). W porównaniu do lutego 2014 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 3,5 pkt proc" - czytamy w komunikacie.
Z kolei wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, obniżył o 5,2 pkt proc. i ukształtował się na poziomie -21,7 pkt.
"Wśród składowych wskaźnika najbardziej pogorszyły się oceny dotyczące przyszłej możliwości oszczędzania pieniędzy i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek odpowiednio o 7,4 pkt proc. i 6,3 pkt proc.). Przewidywania dotyczące przyszłego poziomu bezrobocia oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego obniżyły się odpowiednio o 3,8 pkt proc. i 3,3 pkt proc. W lutym br. WWUK osiągnął wartość o 2,5 pkt proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2014 r." - czytamy również w komunikacie.
Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną - jako badanie wspólne GUS i NBP. W lutym 2015 r. przeprowadzono 1 490 wywiadów w okresie 2-11 lutego 2015 r. (w tym 120 metodą CATI).
(ISBnews)