GUS: w lipcu inflacja spadła do -0,2 proc. rdr - pierwszy raz od 32 lat (opis)
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych spadły w lipcu o 0,2 proc. rok do roku, a wobec czerwca też spadły o 0,2 proc. - poinformował w środę Główny Urząd Statystyczny. Podkreślono, że to pierwszy spadek cen w ujęciu rdr od 32 lat.
13.08.2014 15:00
Ekonomiści ankietowani przez PAP szacowali, że ceny towarów i usług spadły w lipcu o 0,2 proc. rdr i licząc miesiąc do miesiąca.
Urząd poinformował, że to pierwszy spadek cen w ujęciu rok do roku od 32 lat, czyli odkąd GUS oblicza dane.
W komunikacie wskazano, że licząc miesiąc do miesiąca w poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano zróżnicowaną dynamikę cen. "Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie spadki cen żywności (o 1,2 proc.) oraz odzieży i obuwia (o 2,8 proc.), które obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,28 pkt proc. i 0,14 pkt proc." - czytamy w komunikacie.
Dodano, że "wzrosty cen w zakresie transportu (o 0,8 proc.), łączności (o 1,2 proc.), a także rekreacji i kultury (o 0,9 proc.) podwyższyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,07 pkt proc. i po 0,06 pkt proc.".
GUS poinformował, że wśród cen żywności warzywa potaniały o 9,4 proc., owoce o 4,0 proc., cukier o 3,2 proc., a ryż o 1,1 proc.
W lipcu, w związku z wyprzedażą kolekcji sezonowej, ceny obuwia obniżyły się o 3,6 proc., a odzieży - o 2,6 proc.
Nowe oferty wprowadzone przez operatorów sieci komórkowych wpłynęły na wzrost cen usług telekomunikacyjnych o 1,2 proc.
Natomiast sezonowy wzrost popytu na usługi turystyczne wpłynął na podwyżki cen w zakresie turystyki zorganizowanej przeciętnie o 5,4 proc., w tym za granicą - o 8,0 proc., a w kraju - o 1,7 proc.
GUS dodał, że największy wpływ na spadek cen w ujęciu rocznym miały niższe ceny żywności i napojów bezalkoholowych (o 1,7 proc.), odzieży obuwia (o 4,9 proc.) oraz w zakresie transportu (o 1,0 proc.), które obniżyły wskaźnik o 0,42 pkt proc., 0,25 pkt proc. i 0,09 pkt proc.
Wskazano też, że wzrosty cen napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 4,0 proc.), towarów i usług związanych z mieszkaniem (o 0,6 proc.), a także łącznością (o 2,6 proc.), podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 0,26 pkt proc. i 0,15 pkt proc. i 0,14 pkt proc.