Trwa ładowanie...
d38swyz
20-02-2015 14:50

GUS: wyraźnie gorsze nastroje konsumentów w lutym br.

W lutym br. nastroje konsumenckie uległy wyraźnemu pogorszeniu w porównaniu z poprzednim miesiącem - poinformował w piątek w komunikacie Główny Urząd Statystyczny. Konsumenci gorzej oceniają zarówno obecne, jak i przyszłe tendencje zmian.

d38swyz
d38swyz

"Spadek odnotowano zarówno dla obu wskaźników syntetycznych, jak i wszystkich ich składowych. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej spadł o 4,9 pkt proc. i ukształtował się na poziomie -16,6" - podał GUS. W porównaniu do lutego 2014 r. obecna wartość BWUK jest jednak wyższa o 3,5 pkt proc.

Zdaniem urzędu statystycznego największy wpływ na spadek wskaźnika BWUK względem stycznia miały oceny dotyczące obecnej i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek odpowiednio o 8,4 pkt proc. i 6,3 pkt proc.) oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i obecnego dokonywania ważnych zakupów (spadek o 3,3 pkt proc.).

"Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej obniżył się o 5,2 pkt proc. i ukształtował się na poziomie -21,7" - dodał GUS. W lutym br. WWUK osiągnął wartość o 2,5 pkt proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2014 r.

Zgodnie z komunikatem wśród składowych wskaźnika WWUK najbardziej pogorszyły się oceny dotyczące przyszłej możliwości oszczędzania pieniędzy i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek odpowiednio o 7,4 pkt proc. i 6,3 pkt proc.). Przewidywania dotyczące przyszłego poziomu bezrobocia oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego obniżyły się odpowiednio o 3,8 pkt proc. i 3,3 pkt. proc.

d38swyz

GUS poinformował, że od 2004 r. co miesiąc, wspólnie z NBP prowadzi badanie koniunktury konsumenckiej. Ostatnie badanie przeprowadzono w okresie 2-11 lutego, objęło ono 1490 wywiadów. Najważniejszymi wskaźnikami obliczanymi na podstawie przeprowadzonych badań, są BWUK i WWUK, które mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

d38swyz
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d38swyz