"Gwarantowana wygrana w wysokości 100 tys. zł. Wystarczy tylko..."

Dostajesz wiadomości, które nakłaniają do wzięcia udziału w konkursie SMS? Uważaj, żeby nie paść ofiarą naciągaczy. O sprawie pisze "Rzeczpospolita".

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia | Halfpoint

Gazeta przytacza przykład firmy CT Creative Team, która zorganizowała konkurs "Quiz Wiedzowy". Przedsiębiorstwo rozsyłało wiadomości tekstowe, w których informowano, że adresat wygrał 100 tys. zł i aby odebrać nagrodę musi odesłać SMS-a zwrotnego. W rezultacie obdarowany wysłał kilka dodatkowo płatnych wiadomości, bo okazywało się, że nieświadomie wziął udział w konkursie. Firma oczywiście nie poinformowała go o tym.

Urząd antymonopolowy zarzucił CT Creative Team naruszenie interesów konsumentów i nałożył karę w wysokości ponad 140 tys. zł. Najważniejsze zarzuty, jakie postawiono organizatorowi, dotyczyły braku kluczowych informacji w wysyłanych SMS-ach: brakowało nazwy przedsiębiorstwa, nie było informacji o tym, że odesłanie wiadomości zwrotnej jest równoznaczne z przystąpieniem do konkursu oraz nie podano ceny wysłania info, co sugerowało, że usługa była bezpłatna.

Nieuczciwe praktyki

Na co należy zwracać uwagę, aby nie paść ofiarą nieuczciwych praktyk?

  1. Uważnie czytać otrzymane wiadomości i pochopnie nie odpowiadać na nie. Firmy, które naciągają klientów stosują taktykę świadomego wprowadzenia w błąd. Może to polegać m.in. "na zatajeniu lub nieprzekazaniu w sposób jasny, jednoznaczny lub we właściwym czasie istotnych informacji dotyczących produktu, nieujawnieniu handlowego celu praktyki, jeżeli nie wynika on jednoznacznie z okoliczności i jeżeli powoduje lub może spowodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął".
  2. Przy dokonywaniu zakupów należy upewnić się, że sprzedający poinformował nas o istotnych cechach produktu oraz faktycznym jego stanie, ujawnił swoje: imię, nazwisko, nazwę oraz adres firmy, podał faktyczną cenę produktu (uwzględniającą np. podatki) , sposób płatności i dostawy, wykonania produktu, omówił procedurę reklamacji oraz wspomniał o prawie do odstąpienia od umowy lub jej rozwiązania. Osoby, które czują się poszkodowane przez firmę, która nakłania do wysyłania esemesów może udać się po bezpłatną pomoc do Urzędu Komunikacji Elektronicznej lub do rzeczników konsumentów, a także do Federacji Konsumentów pod numerem telefonu 800 007 707. JK,WP.PL
To czytają wszyscy
Żołnierze dostaną podwyżki. Tyle płaci Wojsko Polskie
Żołnierze dostaną podwyżki. Tyle płaci Wojsko Polskie
FINANSE
To będą pierwsze takie ferie. Rząd poszedł na rękę Polakom
To będą pierwsze takie ferie. Rząd poszedł na rękę Polakom
FINANSE
Czyje dożynki były droższe? Ministerstwo podało kwoty
Czyje dożynki były droższe? Ministerstwo podało kwoty
FINANSE
Sam wybierz i zetnij choinkę. Oto ceny drzewek przed Bożym Narodzeniem
Sam wybierz i zetnij choinkę. Oto ceny drzewek przed Bożym Narodzeniem
FINANSE
Podwyżki w ALDI. Oto nowe zarobki kasjerów
Podwyżki w ALDI. Oto nowe zarobki kasjerów
FINANSE
Tańczył tam cały region. Czy gleba pod kultową dyskoteką jest skażona?
Tańczył tam cały region. Czy gleba pod kultową dyskoteką jest skażona?
FINANSE
Odkryj
Byłą siedzibę Amber Gold czeka rozbiórka. Oto co powstanie w zamian
Byłą siedzibę Amber Gold czeka rozbiórka. Oto co powstanie w zamian
FINANSE
"Dantejskie sceny na szpitalnych oddziałach". Minister apeluje
"Dantejskie sceny na szpitalnych oddziałach". Minister apeluje
FINANSE
Gigantyczna kara dla Biedronki. Ostra odpowiedź dyskontu
Gigantyczna kara dla Biedronki. Ostra odpowiedź dyskontu
FINANSE
Ważne zmiany dla cudzoziemców w Polsce. "Podwyżki są bulwersujące"
Ważne zmiany dla cudzoziemców w Polsce. "Podwyżki są bulwersujące"
FINANSE
Podwyżki i dłuższe urlopy. Oto co czeka pracowników po 1 stycznia
Podwyżki i dłuższe urlopy. Oto co czeka pracowników po 1 stycznia
FINANSE
Duża zmiana w Kodeksie pracy. Wkurza pracodawców, cieszy pracowników
Duża zmiana w Kodeksie pracy. Wkurza pracodawców, cieszy pracowników
FINANSE
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇