"Gwarantowana wygrana w wysokości 100 tys. zł. Wystarczy tylko..."
Dostajesz wiadomości, które nakłaniają do wzięcia udziału w konkursie SMS? Uważaj, żeby nie paść ofiarą naciągaczy. O sprawie pisze "Rzeczpospolita".
04.11.2014 | aktual.: 04.11.2014 13:21
Gazeta przytacza przykład firmy CT Creative Team, która zorganizowała konkurs "Quiz Wiedzowy". Przedsiębiorstwo rozsyłało wiadomości tekstowe, w których informowano, że adresat wygrał 100 tys. zł i aby odebrać nagrodę musi odesłać SMS-a zwrotnego. W rezultacie obdarowany wysłał kilka dodatkowo płatnych wiadomości, bo okazywało się, że nieświadomie wziął udział w konkursie. Firma oczywiście nie poinformowała go o tym.
Urząd antymonopolowy zarzucił CT Creative Team naruszenie interesów konsumentów i nałożył karę w wysokości ponad 140 tys. zł. Najważniejsze zarzuty, jakie postawiono organizatorowi, dotyczyły braku kluczowych informacji w wysyłanych SMS-ach: brakowało nazwy przedsiębiorstwa, nie było informacji o tym, że odesłanie wiadomości zwrotnej jest równoznaczne z przystąpieniem do konkursu oraz nie podano ceny wysłania info, co sugerowało, że usługa była bezpłatna.
Nieuczciwe praktyki
Na co należy zwracać uwagę, aby nie paść ofiarą nieuczciwych praktyk?
- Uważnie czytać otrzymane wiadomości i pochopnie nie odpowiadać na nie. Firmy, które naciągają klientów stosują taktykę świadomego wprowadzenia w błąd. Może to polegać m.in. "na zatajeniu lub nieprzekazaniu w sposób jasny, jednoznaczny lub we właściwym czasie istotnych informacji dotyczących produktu, nieujawnieniu handlowego celu praktyki, jeżeli nie wynika on jednoznacznie z okoliczności i jeżeli powoduje lub może spowodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął".
- Przy dokonywaniu zakupów należy upewnić się, że sprzedający poinformował nas o istotnych cechach produktu oraz faktycznym jego stanie, ujawnił swoje: imię, nazwisko, nazwę oraz adres firmy, podał faktyczną cenę produktu (uwzględniającą np. podatki) , sposób płatności i dostawy, wykonania produktu, omówił procedurę reklamacji oraz wspomniał o prawie do odstąpienia od umowy lub jej rozwiązania. Osoby, które czują się poszkodowane przez firmę, która nakłania do wysyłania esemesów może udać się po bezpłatną pomoc do Urzędu Komunikacji Elektronicznej lub do rzeczników konsumentów, a także do Federacji Konsumentów pod numerem telefonu 800 007 707. JK,WP.PL