WAŻNE
TERAZ

Akty dywersji na kolei. Prokuratura Krajowa wszczęła śledztwo

Handel danymi osobowymi. Ile kosztuje twoje nazwisko?

Firmy marketingowe handlują naszymi nazwiskami i numerami telefonów. Każdy kontakt do potencjalnego klienta jest towarem, który można sprzedać po cenie od kilkudziesięciu groszy do ponad 100 zł. To że nasze dane osobowe znajdują się w obrocie handlowym, to zazwyczaj nasza wina - bo sami wyraziliśmy na to zgodę.

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

W marketingu bezpośrednim bazy danych to podstawa biznesu. Pomagają dotrzeć z ofertą sprzedaży do potencjalnych klientów. Im bardziej precyzyjnie i trafnie pozwalają namierzyć "ofiarę", tym lepiej. I tym więcej takie dane kosztują - czytamy w tygodniku "Bloomberg Businessweek".

Aby zdobyć informacje o klientach, firmy imają się przeróżnych sposobów. Ostatnio modne są konkursy internetowe, w których kuszą atrakcyjnymi nagrodami, np. tabletami lub samochodami. Aby wziąć udział w losowaniu, wystarczy wypełnić ankietę i wyrazić zgodę na przetwarzanie i udostępnianie danych osobowych.

Nagrody wygrywa niewielu, za to prawie każdy z uczestników może być pewien, że zacznie dostawać telefony, SMS-y i e-maile od mniej lub bardziej namolnych marketerów.

- Niektórzy potem dziwią się, skąd różne firmy mają ich namiary. Oburzają się, że są obiektem kampanii marketingowych, a tymczasem w zdecydowanej większości sami wyrazili na to zgodę - mówi Jacek Barankiewicz, wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB, cytowany przez "Bloomberg Businessweek". - Zgodzili się na przetwarzanie ich danych do celów marketingowych, licząc zwykle na jakąś nagrodę.

Twoja głowa kosztuje kilkadziesiąt groszy

Samo nazwisko połączone z numerem telefonu, adresem czy wiekiem danej osoby nie stanowi dziś na rynku dużej wartości. Jak czytamy w tygodniku, ceny wahają się między 50 a 80 gr za rekord, a w przypadku dużych zamówień spadają nawet do 10 gr.

Wartość danych osobowych w PLN

Obraz
© (fot. WP.PL / Bloomberg Businessweek)

- Firmom coraz rzadziej zależy już, by reklama czy promocja trafiła do Kowalskiego. Chcą dotrzeć do osoby, która może być naprawdę zainteresowana ich produktem czy usługą - mówi Michał Kaczorowski z Acxiom Polska.

O wiele cenniejsze są zatem bazy danych zawierające wyselekcjonowane kontakty, zwłaszcza tzw. leady. Są to kontakty do osób, które już wykazały zainteresowanie danym produktem czy usługą. I tak banki szukają zainteresowanych zaciągnięciem kredytu, a dilerzy samochodowi osób planujących wymianę samochodu.

- Wiele instytucji finansowych płaci za odpowiednie leady nawet 100-200 zł za sztukę - dodaje Jacek Barankiewicz.

Wartość danych osobowych w PLN cd.

Obraz
© (fot. WP.PL / Bloomberg Businessweek)

Szpieg w twoim portfelu

Jednym ze sposobów zdobywania danych o zachowaniach konsumentów z przypisaniem do konkretnych nazwisk są programy lojalnościowe. Zbierając w nich punkty jednocześnie pozostawiamy informacje na temat naszych zakupów, upodobań i stylu życia. Ostatnio nawet brytyjskie media określiły karty lojalnościowe jako "szpiegów w portfelu klienta". W internecie wiele informacji o klientach zbiera się poprzez serwisy społecznościowe i pliki cookies.

Okazuje się jednak, że firmy nie potrzebują nawet naszej współpracy, by zdobyć o nas imponująca wiedzę. Firma Schober chwali się, że posiada dane dotyczące wieku, płci i poziomu zamożności dotyczące 11,5 mln gospodarstw domowych, czyli ok. 37 mln Polaków. Jak mówi szefowa firmy Magdalena Brzeska bazę opracowano m.in. na podstawie "badań rynku, danych GPS i innych anonimowych danych statystycznych".

Trzeba jednak pamiętać, że choć firmy marketingowe wiedzą o nas coraz więcej, to jednak nie zawsze ich działania są zgodne z prawem. Liczba skarg wpływających do GIODO na niezgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych wzrosła w 2012 r. o dwadzieścia kilka proc. w porównaniu do poprzedniego roku.

Za nielegalny handel danymi osobowymi grozi do dwóch lat więzienia.

Wybrane dla Ciebie
Zamykają sklep i centrum logistyczne. 100 osób w USA straci pracę
Zamykają sklep i centrum logistyczne. 100 osób w USA straci pracę
Zmiany w PSZOK-u. Zimą nie oddamy tych odpadów
Zmiany w PSZOK-u. Zimą nie oddamy tych odpadów
Nie tylko Warszawa. Dino ma zadebiutować w kolejnym mieście
Nie tylko Warszawa. Dino ma zadebiutować w kolejnym mieście
"Dziwnie" zachowywał się na dworcu. Dostał 500 zł mandatu
"Dziwnie" zachowywał się na dworcu. Dostał 500 zł mandatu
Kupiłeś nowy telewizor? Musisz go zgłosić. Po tym czasie 800 zł kary
Kupiłeś nowy telewizor? Musisz go zgłosić. Po tym czasie 800 zł kary
Szukają pracowników na święta. Płacą 700 zł za godzinę
Szukają pracowników na święta. Płacą 700 zł za godzinę
Donald Tusk robił tutaj zakupy. Tak zmieniły się ceny w niecały rok
Donald Tusk robił tutaj zakupy. Tak zmieniły się ceny w niecały rok
Światowy gigant zamyka fabrykę. Co z pracownikami?
Światowy gigant zamyka fabrykę. Co z pracownikami?
Przebadali pomidory malinowe z dyskontów. To w nich wykryli
Przebadali pomidory malinowe z dyskontów. To w nich wykryli
Najlepsze kebaby w Berlinie. Są tańsze od dönerów w Warszawie
Najlepsze kebaby w Berlinie. Są tańsze od dönerów w Warszawie
Szklankę od nich miał chyba każdy Polak. Znany producent uratowany
Szklankę od nich miał chyba każdy Polak. Znany producent uratowany
Zmiana w rozwodach. Rząd szykuje nowe przepisy
Zmiana w rozwodach. Rząd szykuje nowe przepisy