Trwa ładowanie...
d47ptyc
wyniki

Henkel odczuwa skutki spowolnienia gospodarczego

Po pierwszym kwartale Henkel zanotował niewielki wzrost sprzedaży i spory spadek zysku. Sprzedaż produktów konsumenckich była na dobrym poziomie, ale spadł popyt wśród najważniejszych klientów przemysłowych.
Share
d47ptyc

Henkel zanotował na świecie wzrost sprzedaży o 3,1 procenta do 3,258 mld euro, ale tylko dzięki przejęciu niektórych działów firmy National Starch w kwietniu 2008 r. Gdyby nie to, byłby spadek sprzedaży o 7 proc. Zysk operacyjny Henkla spadł o 26,1 proc. do 235 mln euro.

_ W sektorach konsumenckich środków piorących i czystości oraz kosmetyków pielęgnacyjnych i zapachowych nadal notowaliśmy bardzo dobre rezultaty, ale w sektorze adhesive technologies (kleje) odczuliśmy problemy, które dotykają branże naszych największych klientów na całym świecie _ - skomentował Kasper Rorsted, prezes firmy Henkel. - Początek roku finansowego 2009 nie jest satysfakcjonujący - dodał Rorsted. Sektory konsumenckich środków piorących oraz czystości, kosmetyków pielęgnacyjnych i zapachowych nadal radziły sobie dobrze, uzyskując wzrost organiczny na poziomie odpowiednio 0,4 procent i 3,5 procent. Dział adhesive technologies borykał się z trudnościami, miał 18,2 procent spadku sprzedaży.

Wskutek przede wszystkim znacznego spadku zysków w sektorze adhesive technologies, EBIT (zysk operacyjny) zmalał o 31,7 procent do 218 mln euro obecnie. Po skorygowaniu o koszty i zyski nadzwyczajne, zysk operacyjny spadł o 26,1 procent do 235 mln euro. Sprzedaż udziałów firmy Henkel w spółce Ecolab w listopadzie 2008 r. spowodowała spadek wartości inwestycji z 19 mln euro do zera.

d47ptyc

Niższy zysk operacyjny oraz pogorszenie wyniku działalności finansowej spowodowało spadek kwartalnego zysku netto o 45,7 procent, z 223 mln euro do 121 mln euro.

Sprzedaż organiczna w regionie Europy, Afryki i Bliskiego Wchodu spadła o 4,6 procent poniżej zeszłorocznego poziomu. O ile działy środków piorących, czystości i kosmetyków pielęgnacyjnych oraz zapachowych zdołały w niewielkim stopniu zwiększyć sprzedaż, to dział adhesive technologies zanotował dwucyfrowy spadek. W Europie Zachodniej, w tym w Niemczech, doszło do pogorszenia wyników. Spowolnił się też bardzo dynamiczny poprzednio wzrost w Europie Wschodniej. Sprzedaż w całym regionie Europy, Afryki i Bliskiego Wchodu zmniejszyła się z 2,119 do 1,996 mld euro, a udział w sprzedaży całej grupy wyniósł 61 procent.

Henkel przewiduje, że trudne warunki gospodarcze utrzymają się w dalszej części 2009 r. Henkel jest przekonany, że utrzyma tempo rozwoju organicznego powyżej tempa rozwoju poszczególnych rynków. Firma spodziewa się także, że w drugim kwartale działy konsumenckie utrzymają dobre tempo rozwoju z pierwszego kwartału.

Autor: JS

d47ptyc

Podziel się opinią

Share
d47ptyc
d47ptyc