HoReCa w Polsce: najłatwiej w galeriach?

Najwyższe przychody osiągają lokale gastronomiczne zlokalizowane w centrach handlowych. W zeszłym roku odnotowały jednak spadki przychodów i niewielu restauratorów spodziewa się poprawy.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Firma PMR przeprowadziła w marcu i kwietniu 2010 r. badanie ponad 600 placówek gastronomicznych w Polsce. Zbadano między innymi przychody polskich restauratorów i ich związek z lokalizacją lokalu. Lokale o przychodach poniżej 50 tys. zł w 2009 r. stanowią 45 proc. rynku. Nieco ponad jedna trzecia wszystkich lokali zanotowała przychody między 50 a 200 tys. zł. Co piąty lokal na rynku miał przyniósł powyżej 200 tys. zł.

Niby dużo, ale bez wzrostów

Najwyższe przychody osiągają lokale zlokalizowane w centrach handlowych - 34 proc. z nich uzyskuje przychody powyżej 200 tys. zł, a 53 proc. - w granicach 50-200 tys. zł. Z kolei najniższe przychody notują placówki zlokalizowane na obszarach wiejskich, z dala od trasy. Wśród 65 proc. z nich przychody w roku 2009 nie przekroczyły 50 tys. zł. Ponad połowa wszystkich placówek gastronomicznych zanotowała spadek sprzedaży w 2009 r. w stosunku do 2008 r., co piąty lokal (21 proc.) deklarował wzrost sprzedaży, a 24 proc. nie zauważyło zmian w wartości sprzedaży w tym okresie.

Spadek sprzedaży zanotowały cztery piąte placówek działających w centrach handlowych (średnio był to spadek o 22 proc.). Natomiast żadna tego typu placówka nie zanotowała wzrostu sprzedaży w 2009 roku. Jedna czwarta placówek zlokalizowanych w centrach lub przy głównych ulicach miast deklarowała wzrost sprzedaży w 2009 r., z kolei nieco ponad połowa tak zlokalizowanych placówek odnotowała spadek sprzedaży. Spadku obrotów nie zanotowała żadna placówka zlokalizowana w punktach obsługi podróżnych (na dworcach, stacjach kolejowych).

Pesymiści w odwrocie

Przewidywania na rok 2010 są bardziej optymistyczne. Spadek sprzedaży przewiduje już tylko 30 proc., a jej niezmieniony poziom 37 proc. wszystkich lokali. Jedna trzecia respondentów prognozuje wzrost sprzedaży w swojej placówce w obecnym roku. Najwięcej optymistów (41 proc.) jest wśród tych położonych przy trasach i stacjach benzynowych. W przypadku lokali w centrach handlowych wzrostu sprzedaży spodziewa się 26 proc. placówek, a 36 proc. oczekuje spadków.

Wybrane dla Ciebie

Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje