HoReCa w Polsce: najłatwiej w galeriach?

Najwyższe przychody osiągają lokale gastronomiczne zlokalizowane w centrach handlowych. W zeszłym roku odnotowały jednak spadki przychodów i niewielu restauratorów spodziewa się poprawy.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Firma PMR przeprowadziła w marcu i kwietniu 2010 r. badanie ponad 600 placówek gastronomicznych w Polsce. Zbadano między innymi przychody polskich restauratorów i ich związek z lokalizacją lokalu. Lokale o przychodach poniżej 50 tys. zł w 2009 r. stanowią 45 proc. rynku. Nieco ponad jedna trzecia wszystkich lokali zanotowała przychody między 50 a 200 tys. zł. Co piąty lokal na rynku miał przyniósł powyżej 200 tys. zł.

Niby dużo, ale bez wzrostów

Najwyższe przychody osiągają lokale zlokalizowane w centrach handlowych - 34 proc. z nich uzyskuje przychody powyżej 200 tys. zł, a 53 proc. - w granicach 50-200 tys. zł. Z kolei najniższe przychody notują placówki zlokalizowane na obszarach wiejskich, z dala od trasy. Wśród 65 proc. z nich przychody w roku 2009 nie przekroczyły 50 tys. zł. Ponad połowa wszystkich placówek gastronomicznych zanotowała spadek sprzedaży w 2009 r. w stosunku do 2008 r., co piąty lokal (21 proc.) deklarował wzrost sprzedaży, a 24 proc. nie zauważyło zmian w wartości sprzedaży w tym okresie.

Spadek sprzedaży zanotowały cztery piąte placówek działających w centrach handlowych (średnio był to spadek o 22 proc.). Natomiast żadna tego typu placówka nie zanotowała wzrostu sprzedaży w 2009 roku. Jedna czwarta placówek zlokalizowanych w centrach lub przy głównych ulicach miast deklarowała wzrost sprzedaży w 2009 r., z kolei nieco ponad połowa tak zlokalizowanych placówek odnotowała spadek sprzedaży. Spadku obrotów nie zanotowała żadna placówka zlokalizowana w punktach obsługi podróżnych (na dworcach, stacjach kolejowych).

Pesymiści w odwrocie

Przewidywania na rok 2010 są bardziej optymistyczne. Spadek sprzedaży przewiduje już tylko 30 proc., a jej niezmieniony poziom 37 proc. wszystkich lokali. Jedna trzecia respondentów prognozuje wzrost sprzedaży w swojej placówce w obecnym roku. Najwięcej optymistów (41 proc.) jest wśród tych położonych przy trasach i stacjach benzynowych. W przypadku lokali w centrach handlowych wzrostu sprzedaży spodziewa się 26 proc. placówek, a 36 proc. oczekuje spadków.

Wybrane dla Ciebie
Nowy sposób oszustów. W sieci to plaga. Tysiące zgłoszeń Polaków
Nowy sposób oszustów. W sieci to plaga. Tysiące zgłoszeń Polaków
Mamy nowego lotto milionera. Gracz zgarnął ogromną wygraną
Mamy nowego lotto milionera. Gracz zgarnął ogromną wygraną
Nowa moda w Warszawie. Oto co deweloperzy robią z mieszkaniami
Nowa moda w Warszawie. Oto co deweloperzy robią z mieszkaniami
Pożyczyłeś pieniądze rodzinie? Tego terminu musisz pilnować
Pożyczyłeś pieniądze rodzinie? Tego terminu musisz pilnować
Rolnicy od rana blokują drogę. "Grzęźniemy w bagnie"
Rolnicy od rana blokują drogę. "Grzęźniemy w bagnie"
Szukają Polaków do pracy w Niemczech. Płacą 3 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy w Niemczech. Płacą 3 tys. zł tygodniowo
Ważny komunikat Biedronki. Od 2 grudnia zmiany w aplikacji
Ważny komunikat Biedronki. Od 2 grudnia zmiany w aplikacji
W szufladach kurzą się cenne przedmioty. Są warte tysiące złotych
W szufladach kurzą się cenne przedmioty. Są warte tysiące złotych
Wigilia 2025. Kto spędzi ją w pracy? Jest kilka wyjątków
Wigilia 2025. Kto spędzi ją w pracy? Jest kilka wyjątków
Zima atakuje. Firmy mają 5 obowiązków. Inaczej nawet 30 tys. zł kary
Zima atakuje. Firmy mają 5 obowiązków. Inaczej nawet 30 tys. zł kary
Afera ws. mleka dla niemowląt. Wątpliwości budzi skład
Afera ws. mleka dla niemowląt. Wątpliwości budzi skład
Ostatnia szansa na dodatkowe 300 zł. ZUS kończy nabór wniosków
Ostatnia szansa na dodatkowe 300 zł. ZUS kończy nabór wniosków
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯