Informacja po posiedzeniu Rady Polityki Pieniężnej
Obniżenie się dynamiki PKB w IV kw. 2008 r. oraz spadek produkcji przemysłowej, eksportu i sprzedaży detalicznej w pierwszych miesiącach 2009 r. potwierdzają, że tempo wzrostu gospodarczego w Polsce ulega istotnemu osłabieniu.
Rada postanowiła obniżyć stopy procentowe NBP o 0,25 pkt. proc. do poziomu:
- stopa referencyjna 3,75% w skali rocznej;
- stopa lombardowa 5,25% w skali rocznej;
- stopa depozytowa 2,25% w skali rocznej;
- stopa redyskonta weksli 4,00% w skali rocznej.
Obniżenie się dynamiki PKB w IV kw. 2008 r. oraz spadek produkcji przemysłowej, eksportu i sprzedaży detalicznej w pierwszych miesiącach 2009 r. potwierdzają, że tempo wzrostu gospodarczego w Polsce ulega istotnemu osłabieniu. Znaczące spowolnienie wzrostu gospodarczego spowodowane recesją u głównych partnerów handlowych Polski obejmuje kolejne sektory gospodarki. Podobnie jak za granicą, do spowolnienia tempa wzrostu gospodarczego przyczynia się utrudniony dostęp do kredytu wynikający ze zwiększonej awersji do ryzyka i znacznego zaostrzenia warunków kredytowych przez banki, a także pogarszanie się nastrojów podmiotów gospodarczych. Pomimo utrzymywania się nadpłynności sektora bankowego, koszt kredytu pozostaje na stosunkowo wysokim poziomie, co wynika z wysokiej premii za ryzyko kredytowe zawartej w rynkowych stopach procentowych i z podwyższonych marż. Jednocześnie informacje o sytuacji na rynku pracy potwierdzają spadek zatrudnienia i wzrost bezrobocia oraz obniżanie się dynamiki wynagrodzeń, co
oddziałuje w kierunku zmniejszenia presji inflacyjnej.
W ostatnim okresie utrzymała się zwiększona zmienność kursów walut krajów Europy Środkowo-Wschodniej, jak również gospodarek rozwiniętych. Zjawisko to dotyczyło także kursu złotego.
Zgodnie z oczekiwaniami roczne tempo wzrostu cen konsumpcyjnych w Polsce wzrosło w lutym 2009 r. (do 3,3% wobec zrewidowanych w dół 2,8% w styczniu 2009 r.), pozostając jednak poniżej górnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego określonej na poziomie 3,5%. Wzrost inflacji wynikał przede wszystkim z podwyżek cen paliw związanych z wcześniejszym spadkiem kursu złotego. Jednocześnie wzrosły wszystkie miary inflacji bazowej. Głównym czynnikiem utrzymującym roczne tempo wzrostu cen na podwyższonym poziomie był znaczny wzrost cen nośników energii oraz usług związanych z użytkowaniem mieszkania obserwowany w pierwszych dwóch miesiącach roku.
W ocenie Rady w najbliższych miesiącach inflacja prawdopodobnie utrzyma się przejściowo na podwyższonym poziomie głównie ze względu na dotychczasowy wzrost cen regulowanych, w tym przede wszystkim cen nośników energii.
W średnim okresie recesja w gospodarce światowej przyczyniająca się do spowolnienia krajowego wzrostu gospodarczego będzie ograniczać presję inflacyjną w Polsce. W kierunku ograniczenia popytu, a przez to presji inflacyjnej będzie również oddziaływać pogorszenie się sytuacji na rynku pracy oraz sytuacji finansowej przedsiębiorstw, a także zaostrzenie warunków kredytowania przez banki. W kierunku wzrostu cen będzie natomiast oddziaływać obserwowana wcześniej znaczna deprecjacja złotego. Osłabienie kursu złotego zwiększyło także złotową wartość walutowych zobowiązań podmiotów gospodarczych (zarówno gospodarstw domowych, jak i przedsiębiorstw), co może przyczyniać się do obniżenia popytu krajowego.
Rada oceniła prawdopodobieństwo ukształtowania się inflacji w średnim okresie poniżej celu inflacyjnego za wyższe od prawdopodobieństwa, że inflacja będzie wyższa od celu i podjęła decyzję o obniżeniu stóp procentowych.
Łagodzenie polityki pieniężnej sprzyja powrotowi gospodarki na ścieżkę potencjalnego tempa wzrostu, co w średnim okresie sprzyja realizacji celu inflacyjnego. Decyzje Rady w nadchodzących miesiącach będą uwzględniać napływające informacje dotyczące perspektyw wzrostu gospodarczego, inflacji i sytuacji na rynkach finansowych w Polsce i na świecie oraz informacje dotyczące kształtowania się kursu złotego.
Czynnikiem sprzyjającym łagodzeniu polityki pieniężnej może być zachowanie dyscypliny sektora finansów publicznych.
Rada będzie analizowała wpływ zmian sytuacji na krajowym rynku międzybankowym na działanie mechanizmu transmisji polityki pieniężnej w Polsce.
Rada podtrzymuje dotychczasowe stanowisko, że przystąpienie Polski do mechanizmu kursowego ERM II i strefy euro powinno nastąpić w najbliższym możliwym terminie, po uzyskaniu koniecznego poparcia politycznego dla zmian w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych aktach prawnych niezbędnych dla przyjęcia euro w Polsce.
(ISB)