Inwestycje na kolei. Przebudowa ważnej linii na Śląsku szybko się nie skończy

Kolejarze z funduszy na lata 2014-2020 zamierzają zmodernizować tylko część linii E 65 na Śląsku. Szybka i sprawna kolej aglomeracyjna w tym regionie staje się pieśnią odległej przyszłości.

Inwestycje na kolei. Przebudowa ważnej linii na Śląsku szybko się nie skończy
Źródło zdjęć: © East News | Tomasz Kawka
Tomasz Sąsiada

30.06.2017 11:36

Chodzi o wiodącą przez ten region część kolejowego połączenia Warszawy z granicą państwa w Zebrzydowicach, a także ważne fragmenty kluczowych w ruchu regionalnym relacji Gliwice - Katowice - Częstochowa oraz Bielsko-Biała - Katowice.

Jak poinformował rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Mirosław Siemieniec na razie zrealizowane zostaną prace na odcinku Tychy - Zebrzydowice o zakładanej wartości ok. 2 mld zł. Remont i rozbudowa przecinającego konurbację katowicką odcinka Będzin - Katowice - Tychy, które mają kosztować drugie tyle, zostały odłożone na kolejne lata.

Takie plany oznaczają opóźnienia w zwiększaniu roli transportu kolejowego na Śląsku. Tymczasem już teraz samorządowy przewoźnik Koleje Śląskie deklaruje, że w centralnej części regionu wykorzystuje praktycznie całą zapewnianą przez PLK przepustowość linii.

W ramach ogłaszanego wcześniej, wartego blisko 9 mld zł planu inwestycyjnego dla woj. śląskiego, który do 2022 r. miał objąć linie o długości 870 km, PLK zapowiadały m.in. remont i częściową rozbudowę magistrali E 65.

Formalnie cały duży projekt nazwano "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska". Jego pierwszy etap ma dotyczyć linii E 65 na odcinku Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice o łącznej długości ok. 85 km. - To bardzo ważne przedsięwzięcie wpisane w infrastrukturę aglomeracji - przypomniał Siemieniec.

W grudniu 2015 r. PLK ogłaszała przetargi na wykonanie projektów budowlanych i pozyskanie niezbędnych pozwoleń dla całego zakresu I etapu. Według rzecznika spółki cała ta dokumentacja obecnie powstaje.

- W ramach przebudowy odcinka Tychy - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice zmodernizowana będzie linia, przystanki i stacje, w tym stacja Czechowice-Dziedzice - przekazał Siemieniec.

Wyjaśnił, że to na te prace trafi zaakceptowana w środę przez Komisję Europejską dotacja z trzeciego konkursu unijnego instrumentu Conecting People Facility (CEF). Zgłoszony tam przez PLK projekt dotyczący tego fragmentu linii E65 ma wartość 111,7 mln euro (przy prawie 95 mln euro dofinansowania z CEF).

- Zarekomendowane obecnie wsparcie Komisji Europejskiej planujemy uzupełnić środkami z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - zapowiedział rzecznik PLK. - Pozostały zakres projektu jest dla PKP Polskich Linii Kolejowych również bardzo ważny. Szykujemy dokumentację i będzie on realizowany w kolejnej perspektywie - dodał.

Z ogłoszeń przetargowych dot. przygotowania dokumentacji dla "północnego zakresu projektu" wynikało np., że między Będzinem a Katowicami Szopienicami Płd. zaprojektowana ma zostać m.in. zmiana układu dwutorowego na czterotorowy na odcinku Będzin - Sosnowiec Główny oraz układu dwutorowego na pięciotorowy na odcinku Sosnowiec Gł. - Szopienice Płd. Układ pięciotorowy ma wynikać z wydłużenia linii nr 660 z Sosnowca Głównego do włączenia jej w projektowany układ linii nr 1 w Szopienicach Płd.

Według wcześniejszych informacji PLK, na etapie prac koncepcyjnych poza rozbudową linii rozważano w tym rejonie m.in. budowę nowych peronów pod kątem ruchu aglomeracyjnego w Sosnowcu i Szopienicach Płd., a także budowę nowego przystanku Katowice Morawa.

Również ogłoszenie przetargowe dla odcinka Katowice Szopienice Płd. - Katowice - Katowice Piotrowice przewidywało, że "planowana przebudowa obejmie wszystkie elementy infrastruktury kolejowej, a także zmianę układu dwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty wraz z wyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego". Obok rozbudowy linii analizy dotyczyły też nowego przystanku Katowice Damrota.

W kontekście zapowiedzi PLK związanych z rozbudową linii przecinającej część konurbacji katowickiej, a także przebudową wiaduktów kolejowych w samych Katowicach, władze tego miasta rozpoczęły m.in. planowanie centrum przesiadkowego autobusowo-tramwajowego pod jednym z takich obiektów - w ścisłym centrum miasta, na ul. św. Jana.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)