Inwestycje na kolei. Przebudowa ważnej linii na Śląsku szybko się nie skończy

Kolejarze z funduszy na lata 2014-2020 zamierzają zmodernizować tylko część linii E 65 na Śląsku. Szybka i sprawna kolej aglomeracyjna w tym regionie staje się pieśnią odległej przyszłości.

Obraz
Źródło zdjęć: © East News | Tomasz Kawka
Tomasz Sąsiada

Chodzi o wiodącą przez ten region część kolejowego połączenia Warszawy z granicą państwa w Zebrzydowicach, a także ważne fragmenty kluczowych w ruchu regionalnym relacji Gliwice - Katowice - Częstochowa oraz Bielsko-Biała - Katowice.

Jak poinformował rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Mirosław Siemieniec na razie zrealizowane zostaną prace na odcinku Tychy - Zebrzydowice o zakładanej wartości ok. 2 mld zł. Remont i rozbudowa przecinającego konurbację katowicką odcinka Będzin - Katowice - Tychy, które mają kosztować drugie tyle, zostały odłożone na kolejne lata.

Takie plany oznaczają opóźnienia w zwiększaniu roli transportu kolejowego na Śląsku. Tymczasem już teraz samorządowy przewoźnik Koleje Śląskie deklaruje, że w centralnej części regionu wykorzystuje praktycznie całą zapewnianą przez PLK przepustowość linii.

W ramach ogłaszanego wcześniej, wartego blisko 9 mld zł planu inwestycyjnego dla woj. śląskiego, który do 2022 r. miał objąć linie o długości 870 km, PLK zapowiadały m.in. remont i częściową rozbudowę magistrali E 65.

Zobacz też, jakie majątki mają polityczni liderzy

Formalnie cały duży projekt nazwano "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska". Jego pierwszy etap ma dotyczyć linii E 65 na odcinku Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice o łącznej długości ok. 85 km. - To bardzo ważne przedsięwzięcie wpisane w infrastrukturę aglomeracji - przypomniał Siemieniec.

W grudniu 2015 r. PLK ogłaszała przetargi na wykonanie projektów budowlanych i pozyskanie niezbędnych pozwoleń dla całego zakresu I etapu. Według rzecznika spółki cała ta dokumentacja obecnie powstaje.

- W ramach przebudowy odcinka Tychy - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice zmodernizowana będzie linia, przystanki i stacje, w tym stacja Czechowice-Dziedzice - przekazał Siemieniec.

Wyjaśnił, że to na te prace trafi zaakceptowana w środę przez Komisję Europejską dotacja z trzeciego konkursu unijnego instrumentu Conecting People Facility (CEF). Zgłoszony tam przez PLK projekt dotyczący tego fragmentu linii E65 ma wartość 111,7 mln euro (przy prawie 95 mln euro dofinansowania z CEF).

- Zarekomendowane obecnie wsparcie Komisji Europejskiej planujemy uzupełnić środkami z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - zapowiedział rzecznik PLK. - Pozostały zakres projektu jest dla PKP Polskich Linii Kolejowych również bardzo ważny. Szykujemy dokumentację i będzie on realizowany w kolejnej perspektywie - dodał.

Z ogłoszeń przetargowych dot. przygotowania dokumentacji dla "północnego zakresu projektu" wynikało np., że między Będzinem a Katowicami Szopienicami Płd. zaprojektowana ma zostać m.in. zmiana układu dwutorowego na czterotorowy na odcinku Będzin - Sosnowiec Główny oraz układu dwutorowego na pięciotorowy na odcinku Sosnowiec Gł. - Szopienice Płd. Układ pięciotorowy ma wynikać z wydłużenia linii nr 660 z Sosnowca Głównego do włączenia jej w projektowany układ linii nr 1 w Szopienicach Płd.

Według wcześniejszych informacji PLK, na etapie prac koncepcyjnych poza rozbudową linii rozważano w tym rejonie m.in. budowę nowych peronów pod kątem ruchu aglomeracyjnego w Sosnowcu i Szopienicach Płd., a także budowę nowego przystanku Katowice Morawa.

Również ogłoszenie przetargowe dla odcinka Katowice Szopienice Płd. - Katowice - Katowice Piotrowice przewidywało, że "planowana przebudowa obejmie wszystkie elementy infrastruktury kolejowej, a także zmianę układu dwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty wraz z wyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego". Obok rozbudowy linii analizy dotyczyły też nowego przystanku Katowice Damrota.

W kontekście zapowiedzi PLK związanych z rozbudową linii przecinającej część konurbacji katowickiej, a także przebudową wiaduktów kolejowych w samych Katowicach, władze tego miasta rozpoczęły m.in. planowanie centrum przesiadkowego autobusowo-tramwajowego pod jednym z takich obiektów - w ścisłym centrum miasta, na ul. św. Jana.

Wybrane dla Ciebie

Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup