Jak rozmawiać ze zwalnianym pracownikiem?

Zwolnienie nie musi być tragedią Każde rozstanie powoduje przypływ niekorzystnych emocji, jest wstrząsem, nagłą zmianą przyzwyczajeń, a często zawaleniem się całego świata. Również rozstanie pracownika z pracodawcą rzadko bywa przyjemne. Najczęściej w obu stronach pozostawia większy lub mniejszy uraz, nawet, jeśli nastąpiło z przyczyn obiektywnych.

Obraz
Źródło zdjęć: © © lassedesignen - Fotolia.com

W sytuacji, w której zwolnienie ma podłoże ekonomiczne, większość pracodawców w Polsce nie stara się nawet zadbać o "cywilizowany" przebieg tego wydarzenia. Tymczasem ex-pracownicy odreagowują poczucie krzywdy przez długi czas, rozpowszechniając negatywne opinie o swoim byłym pracodawcy i skutecznie zniechęcając jego potencjalnych kontrahentów i potencjalnych pracowników. Warto mieć to na uwadze.

Dobra atmosfera to podstawa

Kwestia zwolnienia z pracy nie jest łatwa dla żadnej ze stron w niej uczestniczących. Jednak to do pracodawcy należy zadbanie, by proces ten przebiegał prawidłowo i w możliwie jak najmniej bolesny dla pracownika sposób.

Szanujący się pracodawca nie zwalnia za pośrednictwem SMS-a, poczty elektronicznej czy podczas luźnej rozmowy w windzie. Zwalnianie powinno odbywać się w osobnym pokoju w biurze, twarzą w twarz. Nie można dawać pracownikowi sygnałów, że nie traktuje się go poważnie.

- Nadrzędnym celem podczas zwalniania (nie z przyczyn dyscyplinarnych oczywiście) jest zminimalizowanie negatywnych emocji i utrzymanie dobrych relacji pomiędzy rozstającymi się stronami umowy o pracę. Wysiłek włożony w "cywilizowane" zwolnienie pozwala pracodawcy zachować dobrą opinię, a pracownikom przejść przez niełatwy w ich życiu etap względnie bezboleśnie. Jeśli tylko przebiega ono z poszanowaniem godności osoby zwalnianej i ze zrozumieniem dla jej emocji, pomaga zachować wizerunek dobrego pracodawcy zarówno w otoczeniu wewnętrznym (pozostali pracownicy) jak i zewnętrznym (społeczność lokalna, klienci, instytucje rynku pracy) - tłumaczy Artur Ragan z agencji pracy tymczasowej Work Express.

Najczęściej popełniane błędy, jakie zdarzają się w polskich firmach w sytuacji zwolnień to nieumiejętność dobrej odpowiedzi na pytanie „Dlaczego JA?”. To dlatego tak istotne jest dobre przygotowanie przedstawiciela pracodawcy.

- Rozmowa ze zwalnianym to ważny element budowania wizerunku pracodawcy, dlatego warto ją przygotować ze szczegółami, a nawet napisać sobie jej plan, żeby o niczym (np. jakimś dokumencie) nie zapomnieć. Przede wszystkim należy zadbać o spokojny i rzeczowy ton. Jeśli osobę zwalnianą poniosą emocje, warto rozmowę przerwać i wrócić do niej po chwili. Z pewnością, poza ogłoszeniem samej decyzji, podaniem daty rozwiązania stosunku pracy oraz podaniem formy i terminu wypłaty należnych świadczeń, należy podać przyczyny, podziękować za dotychczasową pracę i jeśli sytuacja na to pozwala - zaoferować pomoc w szukaniu zatrudnieni. Jeśli pracodawca rezygnuje ze świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia, również musi to przekazać podczas takiej rozmowy - tłumaczy Artur Ragan.

Bez negocjacji

Specjaliści są zdania, że zbyt długa rozmowa to niehumanitarne przedłużanie cierpień, bo to spotkanie nie jest już czasem na negocjacje.
- Pracodawca na pewno nie powinien rozwodzić się nad tym, z czego był niezadowolony. Na to był czas wcześniej. Nie warto też bawić się w przydługie wstępy i wywody ani owijać w bawełnę. Z drugiej strony, nie warto być obcesowym i należy unikać zbyt drastycznych sformułowań. Trzeba też jednoznacznie dać do zrozumienia, że decyzja jest ostateczna i nie podlega negocjacjom. Nie warto też na siłę pocieszać zwalnianego pracownika, bo chcąc nie chcąc wychodzi się wtedy mało wiarygodnie - mówi Artur Ragan. - Przede wszystkim trzeba zadbać o uczciwe przedstawienie przyczyn zwolnienia. To neutralizuje efekt rozpowszechniania negatywnych opinii o pracodawcy przez zwolnionego pracownika, co jest szczególnie niebezpieczne w przypadku stanowisk handlowych, zmniejsza toksyczny dla firmy nastrój niepewności lub zagrożenia wśród pozostałych pracowników i obniża ryzyko konfliktów w grupach zagrożonych zwolnieniami.

Nie ma tego złego

Tuż po zwolnieniu ważną rolę odgrywa pomoc psychologiczna - ma ona na celu wsparcie zwolnionej osoby w walce z problemami, jakie występują w takiej sytuacji. Porady psychologiczne budują fundament (czyli odpowiednie nastawienie, "zapomnienie" o zwolnieniu) przed poszukiwaniem nowych wyzwań.

- Korzyść ex-pracownika to z pewnością złagodzenie stresu związanego z utratą pracy, ale nie tylko. Nierzadko pracodawcy zapewniają fachowe doradztwo w zakresie poszukiwania nowego miejsca pracy (technik autoprezentacji, pisania CV czy listów motywacyjnych.) lub założenia własnej działalności. Zwalniani przechodzą np. praktyczne szkolenia, jak poradzić sobie z - jak by nie było - kardynalną zmianą w życiu - mówi Artur Ragan.

ml, AS, WP.PL

Wybrane dla Ciebie

Lego wprowadza największy zestaw Star Wars w historii. Oto cena
Lego wprowadza największy zestaw Star Wars w historii. Oto cena
Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Koniec najstarszej kawiarni w Rzymie. Dobił ją czynsz za 180 tys. euro
Koniec najstarszej kawiarni w Rzymie. Dobił ją czynsz za 180 tys. euro
Zakopane przegrało w sądzie. Nadal będzie pobierać opłatę
Zakopane przegrało w sądzie. Nadal będzie pobierać opłatę
Miecz świetlny z "Gwiezdnych wojen" sprzedany. Padł rekord
Miecz świetlny z "Gwiezdnych wojen" sprzedany. Padł rekord
Pompy ciepła na wynajem. UE ma nowy pomysł
Pompy ciepła na wynajem. UE ma nowy pomysł
Chcą 1,2 tys. zł podwyżki, grożą strajkiem. Gigant handlowy mówi "nie"
Chcą 1,2 tys. zł podwyżki, grożą strajkiem. Gigant handlowy mówi "nie"
Ważna data dla pracowników. Po 30 września firmom grożą kary
Ważna data dla pracowników. Po 30 września firmom grożą kary
Spór o smród w Krakowie. Firma musi ograniczyć działalność
Spór o smród w Krakowie. Firma musi ograniczyć działalność
Koniec obowiązku dla pracujących emerytów? Resort ma plan
Koniec obowiązku dla pracujących emerytów? Resort ma plan
Chciał wziąć kredyt, skłamał w banku. Grozi mu 8 lat więzienia
Chciał wziąć kredyt, skłamał w banku. Grozi mu 8 lat więzienia
Zablokowana ekspresówka. 27 ton piachu na jezdni. Kierowca w szpitalu
Zablokowana ekspresówka. 27 ton piachu na jezdni. Kierowca w szpitalu