Jak ułatwić życie i zmniejszyć stres?

Programy typu „work-life balance" to aktywna próba wsparcia pracowników przez ich pracodawcę poprzez dostarczanie im narzędzi i usług pomagających zrównoważyć, pogodzić i zarządzać stresem rodzącym się w wymagającym środowisku zawodowym i przenikającym w obszar życia prywatnego.

Obraz

Programy typu "work-life balance" to aktywna próba wsparcia pracowników przez ich pracodawcę poprzez dostarczanie im narzędzi i usług pomagających zrównoważyć, pogodzić i zarządzać stresem rodzącym się w wymagającym środowisku zawodowym i przenikającym w obszar życia prywatnego.

Korzyści z pracowniczej równowagi

Skuteczne programy tego typu ułatwiają życie i zmniejszają stres, dzięki czemu personel staje się zdrowszy, bardziej odporny i produktywny. Wśród wielu korzyści wynikających z wdrożenia, wskazuje się podwyższoną produktywność i zaangażowanie, poprawę morale i wzrost inicjatywy pracowników. Badania pokazują, że zrównoważenie życia osobistego i zawodowego redefiniuje podejście do obu obszarów życia i korzystnie zmienia sposób, w jaki pracownicy wykonują zawodowe obowiązki oraz pozytywnie wpływa na ich stosunek do pracodawcy i identyfikację z organizacją.

Lepsze wyniki biznesowe dzięki motywacji

W ujęciu zróżnicowania korzyści oferowanych jako wynagrodzenie za pracę, zawarcie wśród nich rozwiązań równoważących czas pracy i prywatny coraz częściej jest oczekiwane, poszukiwane i wysoko cenione przez pracowników czy kandydatów szukających pracy, niezależnie od ich wieku i płci. Wskaźniki finansowe wiodących organizacji amerykańskich notowanych na listach Fortune, m.in. Abbott, Allstate, IBM, Deloitte & Touche, Johnson & Johnson, Texas Instruments, Pricewaterhouse Coopers, stosujących rozwiązania „work-life balance" jako narzędzie zarządzania strategicznego, dowodzą ekonomicznej słuszności stosowania tego typu programów.

Wzrastające poparcie społeczne

W krajach rozwiniętych inicjatywy „work-life balance" systematycznie zyskują także wsparcie instytucji rządowych dostrzegających w nich sposób na łagodzenie negatywnych skutków społecznych aktywności zawodowej kobiet czy profilaktykę szkodliwego dla zdrowia i życia rodzin pracoholizmu.

Wdrażamy „zrównoważenie czasu" - ale jak?

Jak wybrać właściwy program i efektywnie go wdrożyć w organizacji, angażując w niego pracowników, aby równocześnie ominąć pułapki implementacji i poprawić ROI ? - to podstawowe pytania osób odpowiedzialnych za zarządzanie personelem i organizacją, przed którymi stoi wyzwanie wprowadzenia praktyk „work-life balance".

Nie istnieje jeden idealny, skuteczny w każdej organizacji program „równoważenia czasu zawodowego i prywatnego". Wybór optymalnego rozwiązania wymaga analizy specyficznych potrzeb określonych grup pracowników w danej firmie, przeglądu źródeł stresu zawodowego, procesów biznesowych oraz możliwości, które firma może zaproponować pracownikom nie naruszając równocześnie stabilności działalności operacyjnej.

Lepsza adaptacja niż kopiowanie

Warto poznać i odnieść się do najlepszych praktyk programów typu „work-life balance". Stosując benchmarking nie należy jednak wprost kopiować rozwiązań skutecznych w innych organizacjach. Programy i metody implementacji winny być dopasowane do swoistych potrzeb i możliwości firmy. Odkrywszy działania skuteczne w firmach o podobnej specyfice, warto zastanowić się nad ich adaptacją, bądź stworzeniem rozwiązań o podobnych mechanizmach, ale odpowiadających indywidualnym uwarunkowaniom firmy i oczekiwaniom jej pracowników.

Zarządcza konieczność

W czasie, gdy pracobiorcy są nieustannie napominani do „robienia więcej i szybciej", pracodawcy zmuszeni są do stosowania najbardziej efektywnych narzędzi do motywowania pracowników do „dawania z siebie tego, co najlepsze". Przed samodzielnym podjęciem działań z zakresu projektowania rozwiązań równoważących czas pracy i życia prywatnego, warto skonsultować podejście, uwarunkowania i dobór metod wdrożenia z doświadczoną agencją doradztwa personalnego, specjalizującą się w realizacji programów „work-life balance".

Artykuł pochodzi z Czytelni Grupy Tempo.
Więcej tekstów na http://www.grupatempo.pl/pl/czytelnia/

Autor: Joanna Wesołowska, Specjalista ds. marketingu w Grupie Tempo.

Wybrane dla Ciebie

Polacy kochają jej smak. Ulubiona ryba może zniknąć ze sklepów
Polacy kochają jej smak. Ulubiona ryba może zniknąć ze sklepów
Sprawdzili kilkanaście piekarników. Oto wyniki kontroli
Sprawdzili kilkanaście piekarników. Oto wyniki kontroli
Praca dla Polaków w Niemczech. Oto ile płacą za robotę przy bydle
Praca dla Polaków w Niemczech. Oto ile płacą za robotę przy bydle
Klienci rzucili się po nową kolekcję. Tłumy w Ikei. Sieć zabiera głos
Klienci rzucili się po nową kolekcję. Tłumy w Ikei. Sieć zabiera głos
Praca w Krakowie. Płacą nawet 20 tys.zł kierowcy
Praca w Krakowie. Płacą nawet 20 tys.zł kierowcy
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Dramatyczna sytuacja na rynku ziemniaków. "Są sprzedawane za bezcen"
Dramatyczna sytuacja na rynku ziemniaków. "Są sprzedawane za bezcen"
Te naczynia z Pepco groźne dla zdrowia. Kupiłeś? Zniszcz lub zwróć
Te naczynia z Pepco groźne dla zdrowia. Kupiłeś? Zniszcz lub zwróć
Nastolatek wyłudził 600 tys. zł. Zakładał garnitur i udawał adwokata
Nastolatek wyłudził 600 tys. zł. Zakładał garnitur i udawał adwokata
Podhalański Patrol Budowlany. Tak walczą z patodeweloperką w Zakopanem
Podhalański Patrol Budowlany. Tak walczą z patodeweloperką w Zakopanem
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź