Trwa ładowanie...
żywność
09-09-2020 12:03

Jeden produkt - dwie ceny. Berliński supermarket chce zmienić nawyki klientów

Jeden ze sklepów sieci Penny zaczął przedstawiać ceny w dwóch wersjach – oficjalnej oraz uzupełnionej o koszty klimatyczne. Kampania ma charakter testowy.

Jeden produkt - dwie ceny. Berliński supermarket chce zmienić nawyki klientówŹródło: PAP, EPA
d19587m
d19587m

Eksperyment z cenami 16 produktów przeprowadza supermarket Penny w berlińskiej dzielnicy Spandau. Wyróżnia go już nazwa: „Zielona Droga” (Gruener Weg). Kampania ma służyć odpowiedzialnej konsumpcji i informować klientów o faktycznych kosztach produktów.

Wkrótce zostaną przeprowadzone analizy pośród klientów decydujących się na zakup oznaczonych towarów. Ceny uzupełnione o koszty środowiskowe zostały wyliczone przez naukowców z Uniwersytetu w Augsburgu. Badania powstały na zlecenie Rewe Group, do której należy dyskont.

O 122 procent droższe

Najbardziej zmieniają się ceny produktów pochodzenia zwierzęcego. Dzieje się tak przez szkody, jakie wyrządza się środowisku naturalnemu przy ich produkcji, wymienia się m.in. wpływ nawozów na wodę pitną, transport, zużycie energii i emisję gazów cieplarnianych.

Obejrzyj także: Żywność drożeje. Ekspert: nie mam dobrych wieści

Czytaj także: Inflacyjna mapa Polski. Żywność drożeje, ale nie wszędzie tak samo

I tak pół kilograma mielonego zamiast 2,79 euro kosztowałoby 7,62 euro. Mleko podrożałoby o 122 procent, ser gouda o 88 procent, a mozzarella o 52 procent. Dopłaty do owoców i warzyw byłyby znacznie niższe. Banany podrożałyby o 19 procent, ziemniaki i pomidory o 12 procent, a jabłka o 8 procent. W przypadku produktów ekologicznych dopłaty byłyby nieco mniejsze niż w przypadku towarów wytwarzanych konwencjonalnie, ale i tak 250 g ekologicznego mięsa mielonego zamiast 2,25 euro kosztowałoby 5,09 euro.

d19587m

Nawet jeśli na końcu klient płaci cenę podstawową, sieć dyskontowa chce unaocznić kupującym koszty konsumpcji. – Dzięki temu będą mogli podejmować odpowiedzialne decyzje - przekonuje menedżer Rewe Group, Stefan Magel. – Jako firma na wysoce konkurencyjnym rynku jesteśmy niewątpliwie częścią problemu, ale wierzymy, że dzięki tej inicjatywie możemy stać się częścią rozwiązania – dodaje.

Akcja edukacja

Naukowcy mają nadzieję, że zobrazowanie różnic wpłynie nie tylko na świadomość, ale i zmianę nawyków konsumenckich w stronę produktów ekologicznych, organicznych i roślinnych. Przy okazji zakupów klient może dowiedzieć się także o masowym uboju piskląt, nadmiernym połowie ryb, wymieraniu pszczół na skutek stosowania pestycydów. Może też znaleźć odpowiedzi na pytania, jak sortować produkty w lodówce, by dłużej zachować ich świeżość.

(dpa/ow)

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

d19587m
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d19587m