Trwa ładowanie...
handel
18-10-2011 07:24

Jesienna przecena nie powinna intrygować urzędników fiskusa

Firma ma prawo sprzedać towary ze stratą, jeśli decyzja taka ma ekonomiczne uzasadnienie.

Jesienna przecena nie powinna intrygować urzędników fiskusaŹródło: Jupiterimages
d3eti4g
d3eti4g

Zniżki do 70 proc., szał wyprzedaży, niesamowite oferty – takie hasła bombardują klientów w sklepach. Jesień to tradycyjnie szansa na przeceny.

Czy sprzedaż po niższej cenie nie wzbudzi podejrzeń fiskusa?
– W przeszłości wzbudzała, ale w ostatnich latach do urzędów dotarło, że z biznesowego punktu widzenia lepiej sprzedać taniej, niż nie sprzedać w ogóle – mówi Hubert Cichoń, radca prawny, starszy menedżer w Deloitte. – Fiskus zaczął w końcu dostrzegać realia rynkowe. Ekonomicznych powodów obniżki cen jest bowiem wiele – sezonowość produkcji, koszty przechowywania towarów w magazynie, ryzyko ich zniszczenia, konieczność wprowadzenia nowej kolekcji – wyjaśnia.

Jak rozliczyć posezonową wyprzedaż? Sama decyzja o przecenie towarów jest neutralna podatkowo. Przychód powstanie dopiero w chwili ich sprzedaży. Firmy prowadzące księgi rachunkowe dopiero wtedy mogą rozpoznać koszt, czyli wydatek na nabycie produktów. Inaczej jest u przedsiębiorców prowadzących księgę przychodów i rozchodów. Wydatek na zakup towarów wpisują w koszty już w momencie ich otrzymania.

Tak więc firma sprzedająca towary ze stratą (gdy cena po obniżce jest niższa od zakupu) nie wykazuje jej dodatkowo do celów podatkowych, ponieważ wynika ona już z zestawienia przychodów i kosztów. Co zrobić z towarem, którego mimo przeceny nie udało się sprzedać?

d3eti4g

– Często nie ma innego wyjścia niż jego zniszczenie – wyjaśnia Hubert Cichoń. – Decydując się na likwidację towarów, trzeba pamiętać o zasadach utylizacji odpadów. Starych produktów nie można po prostu wyrzucić na śmietnik. W zależności od ich rodzaju musimy przestrzegać określonej procedury. Jeśli nie mamy potwierdzenia oddania towarów do likwidacji, np. do punktu zbierającego odpady metalowe czy zajmującego się utylizacją sprzętu elektronicznego, fiskus może zakwestionować zaliczenie straty (czyli wydatku na jego zakup) do kosztów – wyjaśnia.

Trzeba też pamiętać o zachowaniu dowodów potwierdzających zasadność likwidacji towarów, czyli dokumentów, z których wynika, że nie ma już szans na ich gospodarcze wykorzystanie. Może to być np. protokół wewnętrzny opisujący przyczyny przekazania produktów do utylizacji.

Jak przecena wpływa na rozliczenie VAT?
– Rabat zmniejsza podstawę opodatkowania – mówi Marek Wojda, doradca podatkowy z kancelarii Baker & McKenzie. – Nie trzeba jednak korygować podatku naliczonego przy zakupach. Podobnie będzie przy utylizacji – VAT naliczony pozostanie bez zmian, mimo że nie wystąpi podatek należny. Oczywiście pod warunkiem, że likwidacja towaru ma ekonomiczne uzasadnienie i zostanie odpowiednio udokumentowana – wyjaśnia.

Działalność charytatywna

d3eti4g

Darowiznę można odliczyć
Firmy, które nie mogą sprzedać swoich produktów, powinny się zastanowić nad przekazaniem ich na cele charytatywne. Jeśli obdarowanym jest organizacja pożytku publicznego, darowiznę można odliczyć od dochodu (osoby prawne do 10 proc., fizyczne 6 proc. dochodu). W takiej sytuacji wydatków na nabycie towarów nie zaliczymy do kosztów.

Wyjątkiem są produkty spożywcze przekazane organizacjom pożytku publicznego przez producentów. Wydatki na nie mogą być kosztem. Darowizny nie można wtedy odliczyć od dochodu. Darowizna produktów spożywczych przez ich producentów jest natomiast zwolniona z VAT (w przeciwieństwie do innych nieodpłatnych przekazań). Nie wyklucza to prawa do odliczenia VAT naliczonego przy zakupach.

Przemysław Wojtasik

d3eti4g
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3eti4g