Masz u nich internet? Spółce grozi gigantyczna kara
Prezes UOKiK zakwestionował postanowienia dotyczące jednostronnych zmian umów operatora komórkowego Vectra z klientami - przekazał w środę (31 stycznia) UOKiK. W ocenie Urzędu stosowane przez spółkę postanowienia są nieczytelne dla konsumentów. Spółce Vectra grozi kara do 10 proc. obrotu.
31.01.2024 | aktual.: 01.02.2024 09:35
UOKiK wskazał w komunikacie, że Vectra przyznała sobie uprawnienia do jednostronnych zmian obowiązujących z konsumentami umów m.in.: wprowadzenia podwyżek, jak i nowych, dotychczas nieprzewidzianych, opłat. W ocenie Urzędu stosowane przez spółkę postanowienia są niejednoznaczne i nieczytelne dla konsumentów.
"Vectra nie precyzuje w sposób dostateczny zakresu możliwych zmian i sytuacji, w których może do nich dojść, uniemożliwiając weryfikację kryteriów swoich działań. Co więcej, sposób ujęcia treści dokumentu utrudnia konsumentom zapoznanie się z podstawowymi warunkami umowy i podjęcie świadomej decyzji o wyborze usług tego operatora" - wskazał Urząd.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak wyjść z kryzysu? Co dalej z rynkiem fotowoltaiki w Polsce? - Dawid Zieliński - Biznes Klasa #8
Vectra ponownie znalazła się na celowniku UOKiK
W komunikacie wyjaśniono, że Vectra w latach 2019 - 2020 jednostronnie, bez wymaganej podstawy prawnej, informowała konsumentów o dodaniu klauzuli modyfikacyjnej do nieposiadających jej i trwających już kontraktów, zmieniając zapisy ogólnych warunków umowy.
Jak podkreśla UOKiK, przez kolejne lata, w oparciu o tę bezprawnie wprowadzoną klauzulę modyfikacyjną, sugerowała klientom jednostronne podwyższenie o 5 złotych miesięcznie opłaty abonamentowe za każdą z usług telekomunikacyjnych - telewizji lub dostępu do internetu (60 zł lub 120 zł w skali roku). Przedsiębiorca wyznaczył im przy tym termin, w ramach którego mogą nie zgodzić się na zmiany i wypowiedzieć świadczone usługi. Jeśli tego nie zrobili, Vectra pobierała ustalone jednostronnie podwyższone opłaty.
Zobacz także
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zaznaczył, że do Urzędu wpłynęły liczne skargi związane z praktykami operatora, odkąd w listopadzie 2022 r. wprowadził on do umów z konsumentami klauzule upoważniające do zmian wysokości opłat za usługi telekomunikacyjne w zależności od sytuacji gospodarczej.
"Prezes UOKiK prowadził w tej sprawie postępowanie wyjaśniające. Po analizie materiałów postawił spółce zarzuty stosowania niedozwolonych postanowień" - podkreślił Chróstny, cytowany w komunikacie UOKiK.
Dodatkowa klauzula w umowach z Vectrą
Według Urzędu przesłanki upoważniające do modyfikacji kontraktu zawierają ogólne sformułowania takie jak np. wzrost obciążeń publicznoprawnych, wzrost kosztów lub nakładów związanych ze świadczoną usługą, znaczące rozszerzenie lub polepszenie funkcjonalności świadczonych usług, czy też stworzenie możliwości skorzystania z nowych produktów, usług, aplikacji lub funkcjonalności.
Uprawnienia do zmiany cen Vectra przewidziała również w przypadku zmian wysokości wskaźnika inflacji. Jak ustalił Prezes UOKiK, Vectra, powołując się właśnie na ten wskaźnik, spółka podwyższa swoim klientom opłaty abonamentowe. Skutkiem takich działań może być przerzucenie na konsumentów całej odpowiedzialności za zmieniającą się sytuację gospodarczą - ocenił UOKiK. W ocenie Urzędu postanowienia związane z inflacją uprawniają Vectrę do zmiany cen przy jakimkolwiek wzroście inflacji, również wtedy, gdy wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych będzie poniżej prognozowanego poziomu.
"Klauzule inflacyjne, jeżeli mają być wprowadzane do umów, powinny zabezpieczać obie strony i nie mogą być wykorzystywane tylko na korzyść przedsiębiorców. Priorytetem jest także, aby konsumenci wiedzieli jakie są zasady świadczenia usług w ramach umowy terminowej i mieli świadomość, jaką cenę będą płacić. Przedsiębiorcy nie mogą w umowach terminowych jednostronnie zmieniać istotnych elementów trwającego zobowiązania" – zaznaczył prezes Tomasz Chróstny.
Kara UOKiK dla Vectry
Prezes UOKiK nałożył za to na Vectrę 22,23 mln zł grzywny, nakazał wycofać klauzulę i usunąć jej skutki. W praktyce oznacza to, że firma będzie musiała zwrócić klientom "pobrane w sposób nieuprawniony części opłat abonamentowych przez okres, w którym je naliczała". Po uprawomocnieniu decyzji operator będzie miał obowiązek zwrotu kwestionowanych opłat abonamentowych klientom. Vectra musi też poinformować ich o przysługującym im prawie do rekompensaty.
Jeśli zarzuty stosowania niedozwolonych postanowień potwierdzą się, spółce Vectra grozi kara do 10 proc. obrotu. W sprawie klauzul inflacyjnych Prezes UOKiK prowadzi postępowania wyjaśniające wobec operatorów: Orange Polska, P4, T-Mobile Polska i Multimedia Polska, a także monitoruje inne sektory gospodarki.