Kawa już podrożała, a może być jeszcze gorzej. Fatalne prognozy
Ceny kawy wzrosną o 15-25 proc. w najbliższym czasie - podaje Reuters. Palarnie takie jak Lavazza i JDE Peet’s już negocjują zmiany cenników z sieciami handlowymi. Niektórzy klienci mogą odczuć skok cen natychmiast.
Wzrost cen surowca przekłada się na wyższe ceny detaliczne, co odczuwają konsumenci na całym świecie. To także wyzwanie dla sieci kawiarni np. Starbucksa.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Biedronka w Polsce droższa od słowackiej? Porównaliśmy ceny
Ceny kawę w górę. Palarnie negocjują podwyżki
Reuters donosi, że ceny surowej arabiki niemal podwoiły się w ciągu ostatniego roku. Powodem są niekorzystne warunki pogodowe w Brazylii, która jest głównym producentem kawy.
Palarnie kawy, takie jak Lavazza, Illy, Nestlé i JDE Peet’s, prowadzą rozmowy z sieciami handlowymi na temat podwyżek cen.
W międzyczasie niektóre sklepy zwlekały z podpisywaniem nowych umów. W rezultacie np. w holenderskiej sieci Albert Heijn już zabrakło półkach produktów Douwe Egberts i Senseo. Po spotkaniu z przedstawicielami JDE Peet’s, jednej z największych palarni kawy na świecie, towary wróciły na półki 20 marca, ale w wyższych cenach.
- Ceny zakupu od JDE znacząco wzrosły. Część tej podwyżki weźmiemy na siebie, by utrzymać przystępność cen - wyjaśnił rzecznik Albert Heijn.
Kawa będzie jeszcze droższa
Surowe ziarna stanowią około 40 proc. ceny paczki kawy mielonej w hurcie. Prognozy na najbliższe tygodnie i miesiące nie są więc optymistyczne.
- Jeśli wzrost cen surowca z 2023 roku zostanie w pełni przeniesiony na konsumenta, oznaczałoby to aż 28 proc. podwyżki detalicznej - stwierdził Reg Watson, dyrektor ds. analiz akcji w ING.
Jednak jego zdaniem ceny zwiększą się o 15-25 proc., ale w niektórych państwach klienci odczują podwyżki od razu. Z kolei jeszcze większy wzrost cen odczują konsumenci w krajach, gdzie waluty osłabiły się względem dolara (np. Brazylia).
Tymczasem z danych firmy Nielsen wynika, że sprzedaż kawy w Ameryce Północnej i Europie spadła o 3,8 proc. w 2023 r., podczas gdy ceny wzrosły o 4,6 proc. Wzrost cen może prowadzić do dalszego spadku sprzedaży.
Podwyżki cen surowca są problemem również dla sieci kawiarni. Starbucks już podniósł ceny o około 16 proc., a kapsułki Nespresso mają zdrożeć do 1,45 dolara za sztukę.