Kilka tysięcy za trupa na drugiej stronie Googla

Coraz więcej osób chce lepiej "wyglądać" w sieci. Rośnie rynek usług związanych z usuwaniem nieprzyjaznych komentarzy, tekstów czy danych - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia | Artur Marciniec

Według badań firmy BIA/Kelsey czyszczenie sieci to rynek wart w samym tylko USA aż 2,9 mld dolarów. Gazeta pisze, że także w naszym kraju przybywa osób, które chcą mieć w internecie czystą kartotekę.

Jak mówi w "DGP" ekspert od e-commerce Rafał Skarżyński dziś najważniejsze to pochować trupa na drugiej stronie. To żargonowe określenie oznacza, przerzucenie na drugą stronę wyszukiwarki Google niekorzystnych informacji. Depozycjonowanie, czyli spychanie złych informacji, to podstawa w biznesie.

Zajmujący się tym Dariusz Jurek z Marketing System przyznaje, że jego klienci to biznesmeni, sportowcy, politycy. Słowem wszyscy o których internet informuje. Poza tym czystą choć pierwszą stronę chcą mieć też deweloperzy czy członkowie rad nadzorczych dużych korporacji.

Depozycjonowanie to jednak tylko środek drugiej kategorii. Klienci dużo bardziej wolą waste data handling, czyli całkowite usuwanie danych z sieci. Często proszą o to rodziny zmarłych osób. Nie chcą bowiem, by profile ich mężów czy matek świeciły na Facebooku czy Naszej Klasie. Oczywiście większość zleceń pochodzi tu jednak od firm, które coś przeskrobały.

Jak pisze "DGP" walka z niekorzystnymi wpisami czy komentarzami jest jednak czasochłonna, a więc droga. Depozycjonowanie pierwszych 20 wyników wyszukiwania to koszt rzędu 5-7 tys. zł miesięcznie. W przypadku usuwania wpisów firmy biorą pieniądze od każdego komentarza. Czyści się nie tylko fora, ale też artykuły prasowe, serwisy społecznościowe czy blogi.

Najłatwiej skasować z sieci wpisy naruszające prawo, a więc takie które mają charakter erotyczny, rasistowski czy po prostu są wyzwiskami.

"DGP" podaje, że firmy czyszczące sieć często walczą też z pracownikami swoich klientów. Ci potrafią zamieścić w internecie np. siatkę płac albo nawet strategie przedsiębiorstw. Głównie jednak wojna toczy się o dobry wizerunek firm, które konsumentom zaszły za skórę.

Wybrane dla Ciebie

Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Tony truskawek z Egiptu z zakazem wjazdu. Oto co wykryły służby
Tony truskawek z Egiptu z zakazem wjazdu. Oto co wykryły służby
Koniec sporu o kebaba. Turcy wycofali wniosek z UE
Koniec sporu o kebaba. Turcy wycofali wniosek z UE
Skarbówka wyprzedaje auta. Wśród nich kultowa toyota za 8 tys. zł
Skarbówka wyprzedaje auta. Wśród nich kultowa toyota za 8 tys. zł
Pierwszy taki autobus na cmentarzu. To pomysł Polaków
Pierwszy taki autobus na cmentarzu. To pomysł Polaków
Przemyt warty 76 tys. zł. Oto co znaleźli w przesyłkach kurierskich
Przemyt warty 76 tys. zł. Oto co znaleźli w przesyłkach kurierskich
4 minuty przerwy w pracy i sygnał do szefostwa. Amazon odpiera zarzuty
4 minuty przerwy w pracy i sygnał do szefostwa. Amazon odpiera zarzuty
"Złote kolby" niszczą maszyny rolników. Straty sięgają 100 tys. zł
"Złote kolby" niszczą maszyny rolników. Straty sięgają 100 tys. zł