Klaszczą po lądowaniu. Pilot powiedział, co myśli

Na koniec wielu rejsów można usłyszeć, że część pasażerów bije brawo pilotom po udanym lądowaniu. - Nie widzę w tym nic zdrożnego - mówi money.pl Dominik Punda, pilot na co dzień pracujący jako kapitan w linii lotniczej. Podkreśla, że to zwyczaj charakterystyczny nie tylko dla polskich podróżnych.

Marcin Walków

- Wiem, że dużo ludzi twierdzi, że to jest wiocha, że nie wypada. Ja to lubię. Miło usłyszeć, że ktoś docenia miękkie lądowanie, że wszystko odbyło się bezpiecznie - powiedział w programie Money.pl Dominik Punda, kapitan samolotów pasażerskich, instruktor i ekspert lotniczy.

Punda przyznał, że czasami sam zachęca pasażerów do oklaskiwania. Ale nie dla siebie. - Gdy za sterami jest mój pierwszy oficer, często namawiam pasażerów, aby oklaskiwali jego umiejętności. Mówię do nich przez głośniki: "Proszę państwa, ląduje - na przykład - Maciek. Jeśli mu się uda, proszę go oklaskiwać. Na pewno mu to sprawi przyjemność" - powiedział Dominik Punda.

Nie widzę w tym nic zdrożnego, nie widzę tak zwanej "wioski" czy wstydu - dodał pilot.

Podkreślił, że to zwyczaj typowy dla naszej części Europy, ale praktykowany również w Azji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Klaskanie po lądowaniu? Pilot powiedział, co o tym myśli

Klaskanie w samolocie po lądowaniu. Miły zwyczaj czy obciach?

Opinie na temat klaskania po lądowaniu są podzielone. Zwolennicy tego zwyczaju argumentują, że nie ma sensu szukać problemów tam, gdzie ich nie ma. Przeciwnicy zastanawiają się, dlaczego nie oklaskujemy kierowców autobusów lub maszynistów pociągów po dotarciu do celu.

Na ten temat wypowiedział się również Ryanair na swoim profilu na TikToku. W krótkim filmiku napisał: "Do pasażerów, którzy myślą, że to zabawne jest klaskać. Opłata za klaskanie wynosi 49,99 euro".

Stewardessa: mnie zazwyczaj było miło, gdy ktoś klaskał

Do kwestii klaskania po lądowaniu odniosła się też stewardessa, Teresa Grzywocz, w swojej książce "Lotniskowy zawrót głowy. Jak podróżować samolotami i nie dać się zwariować?". Również i ona zaznaczyła, że "wbrew pozorom nie tylko Polacy klaszczą".

Leciałam kilka razy regionalnymi liniami w Europie Wschodniej i tam pasażerowie też nagradzali pilotów brawami. Trzeba tylko pamiętać, że oni tego nie słyszą, bo siedzą za zamkniętymi drzwiami ze słuchawkami na uszach. A reszta załogi? Mnie było zazwyczaj miło, gdy ktoś klaskał. Inni uważają to za obciach. Zauważyłam też, że od tego zwyczaju się odchodzi - czytamy dalej.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Mamy dwóch nowych lottomilionerów. Zarobili po kilkanaście milionów
Mamy dwóch nowych lottomilionerów. Zarobili po kilkanaście milionów
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Nie chcą wyprowadzać się od rodziców. Ale czy to problem? [OPINIA]
Nie chcą wyprowadzać się od rodziców. Ale czy to problem? [OPINIA]
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów