Kołdry nie do zwrócenia
Zakupy na pokazach czy od akwizytora rządzą się specjalnymi zasadami. Kupujący mogą zrezygnować z produktu w ciągu 10 dni, a sprzedawca powinien wcześniej poinformować o tym prawie konsumenta. O tzw. zakupach poza lokalem przypomina najnowsza decyzja Prezes UOKiK.
19.04.2012 | aktual.: 19.04.2012 10:48
Prezes UOKiK zakwestionowała praktyki spółki Polanna w Sierosławiu (woj. wielkopolskie), nakładając na przedsiębiorcę karę ponad 107 tys. zł. Przedsiębiorca sprzedaje na specjalnych pokazach pościel wełnianą. Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte przez Prezes UOKiK w październiku 2011 roku po zawiadomieniu przez miejskiego rzecznika konsumentów w Sosnowcu.
Wątpliwości Urzędu wzbudziła treść zaproszeń na prezentacje produktów oraz niepełne informacje w umowach. Zapraszając na pokazy, Polanna informowała konsumentów o premierze wiosennej kolekcji włoskich wyrobów. Jak ustalił Urząd, produkty te były wytwarzane w Polsce. Ponadto przedsiębiorca w zawieranych kontraktach wskazywał tylko podstawę prawną, pomijał natomiast informację o terminie, w którym z kontraktu można zrezygnować. Nie doręczał też wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Sugerował ponadto, że towar powinien zostać zwrócony wraz z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy. Każdy przedsiębiorca powinien rzetelnie informować o cechach sprzedawanych produktów. Zabronione jest wprowadzanie w błąd, ponieważ na podstawie fałszywych informacji konsumenci mogą podjąć błędną decyzję. Wielu z nich mogło zdecydować się na zakup produktów Polanny, myśląc, że nabywają towary lepszej, włoskiej jakości, czego nie zrobiliby, gdyby mieli prawdziwe informacje o sprzedawanych produktach.
Zgodnie z prawem, czas na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy (czyli na pokazach, prezentacjach, od akwizytora) wynosi 10 dni od zakupu. O tym prawie przedsiębiorca powinien pisemnie poinformować konsumenta, dodatkowo dołączając odpowiedni formularz. Odstąpienie od umowy nie może nastąpić w dowolny sposób. Należy złożyć w dziesięciodniowym terminie oświadczenie na piśmie. Zwrot zakupionej rzeczy powinien nastąpić w ciągu 14 dni - towar może zostać wysłany po nadaniu oświadczenia. Konsument pozbawiony obowiązkowych informacji o przysługujących mu prawach mógłby zrezygnować z dochodzenia swoich roszczeń.
Prezes UOKiK uznała, że Polanna naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła karę ponad 107 tys. zł. Przedsiębiorca już zaprzestał stosowania kwestionowanych działań. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ Polanna ma możliwość odwołania się do sądu.
W Polsce żyje ponad 7,5 mln osób powyżej 60. roku życia - wynika z danych GUS. Najczęściej do tej grupy konsumentów skierowane są oferty zachęcające do tzw. zakupów poza lokalem przedsiębiorcy - od akwizytora, czy na specjalnych pokazach. Z doświadczeń UOKiK wynika, że seniorzy korzystający z tego rodzaju zakupów bywają wprowadzani w błąd - akwizytorzy zachwalają towary, reklamując ich zdrowotne właściwości, gdy w rzeczywistości są to produkty relaksacyjne, nie informują o prawie odstąpienia od umowy czy nakładają uciążliwe formalności przyjmując zwroty wyłącznie w swoich biurach.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Europejskim Roku Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej szczególnie przygląda się praktykom przedsiębiorców sprzedających produkty poza swoim lokalem. O prawach konsumentów korzystających z tego typu ofert informuje kolejna decyzja Prezes UOKiK.