Kolejny odcinek Via Baltica gotowy. Sąsiedzi Polski budują autostradę do granicy
W środę został otwarty 6-kilometrowy odcinek autostrady Via Baltica na Litwie. Łączy on Mariampol i Kalwarię, od 79 do 85 km autostrady w kierunku granicy z Polską. Jej budowa jest największym od czasu odzyskania niepodległości przez Litwę projektem drogowym w kraju - chwalą się litewscy drogowcy.
Litewska dyrekcja dróg zaznacza, że jest na półmetku przebudowy około 40-kilometrowego odcinka od Mariampola do polskiej granicy. Prace mają się zakończyć w 2025 r.
Nowy sześciokilometrowy odcinek Via Baltica to czteropasmowa autostrada przystosowana do ruchu cywilnego i wojskowego. Litwini wyliczają, że w tym roku łącznie wybudowano w sumie 12,5 km nowej autostrady w kierunku Polski, a także pięć rond, trzy wiadukty, cztery mosty, ponad 4,5 km ścian akustycznych, oświetlenie, inteligentne systemy transportowe i inne technologie zarządzania ruchem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Energetyka wiatrowa na zakręcie. 300 m niezgody. "Hałas nie jest szkodliwy"
"Największy projekt drogowy od odzyskania niepodległości"
- Ten rok jest rokiem budowy nowej autostrady – mówił podczas środowej uroczystości minister transportu Litwy Marius Skuodis. Podkreślił, że ta budowa jest największym od czasu odzyskania niepodległości przez Litwę projektem drogowym w kraju.
40-kilometrowy odcinek między Mariampolem a granicą z Polską jest uważany za najbardziej ruchliwą drogę na Litwie. Dziennie przejeżdża nią około 10 tys. samochodów, z czego około 50 proc. to transport towarowy.
Zakończenie całej przebudowy drogi Via Baltica na terenie Litwy o długości 268 km ma nastąpić do 2030 roku.
W Polsce trasa prawie gotowa
Via Baltica to fragment europejskiej drogi E67, która biegnie z Pragi w Czechach do Helsinek w Finlandii przez Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię. Droga łączy Pragę, Wrocław, Warszawę, Kowno, Poniewież, Rygę, Tallin i Helsinki.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad tłumaczy, że w Polsce na Via Baltica składają się drogi ekspresowe S8 i S61. W październiku drogowcy podawali, że droga S61 ma już ponad 200 z docelowych 220 kilometrów. "W budowie całej S61 została już tylko 13-kilometrowa obwodnica Łomży, której przejezdność po jednej jezdni osiągniemy w połowie przyszłego roku" - zapowiadała dwa miesiące temu GDDKiA.