Chcą zbudować nową ekspresówkę z Krakowa. Kontrowersyjny plan
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła drugi przetarg na przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego ws. drogi ekspresowej S7 Kraków – Myślenice, tzw. "nowej Zakopianki". Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie możliwych wariantów przebiegu tej trasy. Inwestycja budzi niepokoje społeczne.
22.11.2023 | aktual.: 22.11.2023 17:51
Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA przypomniał, że pierwsze postępowanie, ogłoszone w maju, nie przyniosło rozstrzygnięcia, bo wybrany w nim wykonawca z przyczyn niezależnych od zarządcy dróg zrezygnował z podpisania umowy. - Z tego też powodu podjęliśmy decyzję o unieważnieniu tamtego postępowania" - wskazał przedstawiciel GDDKiA. Termin składania ofert w drugim przetargu mija 28 grudnia - poinformował Michna.
Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) to dokument projektowy, w którym analizowane są możliwości poprowadzenia drogi na konkretnym terenie, z uwzględnieniem kwestii technicznych, kosztów i oddziaływania nowej trasy na środowisko. Zaproponowane w nim warianty będą prezentowały już precyzyjne przebiegi i lokalizację inwestycji. Wykonawca STEŚ przedstawi możliwości przebiegu drogi w pasie o szerokości od 80 do 150 metrów, w którym zlokalizowane będą nie tylko sama droga ekspresowa, ale cała infrastruktura związana z jej funkcjonowaniem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Będą szukać optymalnego wariantu
Zadaniem wykonawcy będzie poszukiwanie optymalnego przebiegu drogi ekspresowej pomiędzy autostradą A4 a funkcjonującą już za Myślenicami trasą S7. Początek drogi przewidziano między węzłami Kraków Południe a Kraków Bieżanów, jednak projektant będzie mógł zaproponować go też w innym miejscu. Zamawiający dopuszcza poszukiwanie wariantów bardziej na zachód lub na wschód, o ile takie rozwiązanie będzie korzystne i racjonalne.
"Pozostawienie opcji rozpoczęcia trasy w innym miejscu niż odcinek A4 Kraków Południe – Kraków Bieżanów daje też możliwość rozważenia rozwiązań zlokalizowanych poza podstawowym obszarem" - tłumaczy GDDKiA.
Zgodnie z przewidywaniami proces ten potrwa ok. sześciu lat od podpisania umowy i zakończy się uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. GDDKiA zapowiedziała, że w tym czasie będą organizowane spotkania informacyjne dla mieszkańców, którzy będą mogli przedstawić swoje pomysły, sugestie, wątpliwości i uwagi dotyczące nowej drogi.
- Liczymy na konstruktywne rozmowy z zainteresowanymi. Zdajemy sobie sprawę, że jest to inwestycja trudna i budząca duże emocje. Jednakże wszyscy zgadzają się co do tego, że ta inwestycja jest potrzebna - dodał przedstawiciel GDDKiA.
Kontrowersyjna inwestycja
Przygotowania do wytyczania "nowej Zakopianki" między Krakowem i Myślenicami budzą niepokoje społeczne. W styczniu 2022 r. GDDKiA zaprezentowała wyniki tzw. studium korytarzowego dla odcinka drogi ekspresowej S7 od Krakowa do Myślenic, zawierające sześć możliwych szerokich korytarzy przebiegu tej trasy. Przedstawione warianty spotkały się z krytyką i protestami samorządów i mieszkańców gmin leżących w planowanych korytarzach nowej drogi.
GDDKiA zaproponowała więc samorządom, aby wspólnie wypracowały i przedstawiły zarządcy dróg kompromisowy tzw. korytarz społeczny, a sama na ten czas zawiesiła działania związane z wytyczaniem przebiegu nowej trasy. Zainteresowane strony nie osiągnęły jednak żadnego kompromisu, więc GDDKiA z powrotem wszczęła działania zmierzające do przygotowania przedsięwzięcia.
Zobacz także