Koniec z natrętnymi telemarketerami. Będzie lista Robinsona i wysokie kary

Telemarketerzy to prawdziwe utrapienie posiadaczy telefonów. Wszystko
wskazuje na to, że niebawem problem ten zostanie rozwiązany

Koniec z natrętnymi telemarketerami. Będzie lista Robinsona i wysokie kary
Źródło zdjęć: © fotolia.pl

18.09.2014 | aktual.: 19.09.2014 12:24

Osoby oferujące usługi i towary przez telefon nie będą mogły już bezkarnie do nas dzwonić – chyba, że ktoś wyrazi na to zgodę. W przypadku, kiedy takiej zgody nie będzie, telemarketer i firma, którą reprezentuje, narażony będzie na grzywnę.

Jakiś czas temu pojawiła się inicjatywa stworzenia w Polsce na szeroką skalę tzw. listy Robinsona, czyli systemu funkcjonującego w Kanadzie. Trwają już prace nad jego opracowaniem. Polegać on ma na stworzeniu listy zastrzeżonych numerów telefonicznych, pod które żaden handlowiec w kraju nie będzie mógł zadzwonić z ofertą. Wystarczy wpisać swój numer na taką listę.

- Chcemy skorzystać ze sprawdzonych kanadyjskich wzorców. Jeżeli ktoś będzie chciał, by telemarketerzy do niego dzwonili, to wyrazi na to zgodę i jego numer trafi do ogólnopolskiej bazy danych. Dzwonienie z ofertami do osób, które sobie tego nie życzą, będzie natomiast zagrożone wysokimi grzywnami - wyjaśnia poseł Tadeusz Aziewicz z Platformy Obywatelskiej, były prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Aziewicz podkreśla, że założenia projektu ustawy są już gotowe. - Trzeba zdążyć przed końcem kadencji parlamentu, bo dłużej nie można tej sytuacji tolerować - dodaje.

Przy obecnym stanie prawnym również możemy bronić się przed telemarketerami. Każda z dzwoniących do nas osób ma obowiązek udzielić informacji na temat administratora bazy danych, z której wzięła nasz numer. Wtedy możemy wysłać tradycyjny list lub e-mail do tej instytucji z informacją: "Na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych domagam się zaprzestania przetwarzania moich danych osobowych i usunięcia ich z bazy danych". Telemarketer, zanim zadzwoni do potencjalnego klienta, powinien sprawdzić, czy numer nie jest zastrzeżony.

Dodajmy też, że Polska Lista Robinsona prowadzona jest przez Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego od 1996 roku, gdy została zarejestrowana przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Zawiera nazwiska osób, które nie życzą sobie, by firmy będące jednocześnie członkami stowarzyszenia przesyłali do nich niezamówione materiały promocyjno-reklamowe. Posłowie chcą, by zestawienie miało bardziej powszechny charakter. A grzywny, za wykorzystanie zastrzeżonego numeru, naprawdę dolegliwe. Pamiętajmy też, że lista jest stosowana w wielu krajach.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (62)