Koniec z reklamami co pięć minut
Przerwa między blokami reklamowymi podczas filmów nie będzie mogła być krótsza niż pół godziny, zakazane ma być przerywanie reklamami m.in. serwisów informacyjnych i audycji dla dzieci - zakłada przyjęty we wtorek przez rząd projekt noweli ustawy o radiofonii i telewizji.
04.01.2011 | aktual.: 05.01.2011 07:20
Projekt dostosowuje polskie prawo do unijnej dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych. Termin na to dostosowanie minął 19 grudnia 2009 roku.
Nowelizacja określa m.in. zasady i warunki działalności w dziedzinie radiowych i telewizyjnych usług medialnych, prawa i obowiązki dostawców radiowych i audiowizualnych usług medialnych, a także obowiązki dostawców usług telekomunikacyjnych zapewniających przekazywanie usług medialnych, prawa odbiorców tych usług oraz warunki realizacji interesu publicznego w radiofonii i telewizji.
Wprowadza zakaz nadawania ukrytych przekazów handlowych, podobnie jak to ma miejsce w przypadku obowiązującego obecnie przepisu dotyczącego zakazu ukrytej reklamy. "Choć dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych liberalizuje zasady umieszczania reklam, to jednak rząd stoi na stanowisku, że na gruncie polskim dopuszczenie przerywania audycji dowolną liczbę razy i w każdym czasie nie będzie dozwolone" - poinformowało CIR.
W projekcie wskazano, że przerwa między kolejnymi blokami reklamowymi w audycji w programie telewizyjnym ma wynosić 20 minut, natomiast w programie radiowym - 10 minut. Filmy fabularne i telewizyjne będą mogły być przerywane co 30 minut. Zakaz przerywania reklamami obejmie: serwisy informacyjne i magazyny na temat aktualnych wydarzeń, audycje o treści religijnej, audycje publicystyczne i dokumentalne krótsze niż 30 minut oraz audycje przeznaczone dla dzieci.
Zakazane ma być tzw. lokowanie produktów (chodzi o ukrytą reklamę produktu, eksponowanie go np. w serialach), będzie też bezwzględny zakaz lokowania tematów. Ma to służyć utrzymaniu niezależności redakcyjnej, swobody twórczej i dziennikarskiej. Lokowanie tematu, które polega na słownym nawiązaniu do produktu, usługi lub ich znaku towarowego, jest w większym stopniu ukrytym przekazem i odbiorcy mogą mieć trudności w odróżnieniu części scenariusza przygotowanego przez autorów od umieszczonego w nim lokowanego tematu.
Zgodnie z projektem, zakazane będzie nawoływanie do nienawiści; wprowadzone zostaną rozwiązania ułatwiające osobom niepełnosprawnym (wzrokowo lub słuchowo) dostęp do programów. Nadawcy i dostawcy audiowizualni zostali zobowiązani do zapewnienia, by co najmniej 10 proc. programu, z wyłączeniem reklam i telesprzedaży, posiadało udogodnienia umożliwiające takim osobom odbiór programu (audiodeskrypcja lub przekaz migowy).
Nowelizacja podyktowana jest koniecznością wdrożenia unijnej Dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych. Z jej wprowadzeniem jesteśmy spóźnieni ponad rok. Termin implementacji minął 19 grudnia 2009 r.