Konsumenci coraz częściej sprawdzają swoich usługodawców. Teraz łatwiej pozyskają takie informacje

Świadomość Polaków na temat ich praw jako konsumentów rośnie. Nadal jednak jest spora grupa osób, które nie wiedzą, że dla bezpieczeństwa swoich interesów mogą sprawdzać wiarygodność płatniczą kontrahentów, z którymi chcą współpracować. Dotyczy to deweloperów, pracodawców, sklepów internetowych, czy biur podróży. Przez najbliższy miesiąc (od 15 marca do 15 kwietnia) dostęp do takiej informacji będzie ułatwiony.

Obraz
newseria.pl

Świadomość Polaków na temat ich praw jako konsumentów rośnie. Nadal jednak jest spora grupa osób, które nie wiedzą, że dla bezpieczeństwa swoich interesów mogą sprawdzać wiarygodność płatniczą kontrahentów, z którymi chcą współpracować. Dotyczy to deweloperów, pracodawców, sklepów internetowych lub biur podróży. Przez najbliższy miesiąc (od 15 marca do 15 kwietnia) dostęp do takiej informacji będzie ułatwiony.

– Jako konsumenci mamy prawo wiedzieć, jakie informacje z zakresu naszej wiarygodności płatniczej są dostępne na rynku finansowym, z jakich mogą korzystać inni usługodawcy. Mamy również prawo wiedzieć, kto nas sprawdzał w biurze informacji gospodarczej, kiedy to było i jakie dane na nasz temat zostały udostępnione przez takie biuro, jakim jest na przykład Rejestr Dłużników ERIF – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Edyta Szymczak, prezes Rejestru Dłużników ERIF BIG SA. – Mamy również prawo wiedzieć, czy mamy do czynienia z rzetelnym i wiarygodnym przedsiębiorcą, np. deweloperem, pracodawcą, biurem podróży czy sklepem internetowym.

Jak mówi prezes Rejestru Dłużników ERIF, każdy konsument ma również prawo do wpisania swojego dłużnika do bazy danych biura informacji gospodarczej. To dobry sposób na zmobilizowanie nierzetelnej firmy lub osoby do spłaty zaległej należności. Warunkiem umieszczenia takiego wpisu jest posiadanie prawomocnego wyroku sądowego z klauzulą wykonalności.

– Sprawdzać siebie i przedsiębiorców można w bardzo prosty sposób, za pomocą internetu – mówi Edyta Szymczak dla Newserii Biznes. – Takiego sprawdzenia dokonuje się na stronie www.infokonsument.pl, czyli w serwisie dla konsumentów prowadzonym przez biuro informacji gospodarczej, jakim jest Rejestr Dłużników ERIF. By skorzystać z takiej usługi, trzeba najpierw założyć konto, co oczywiście jest bezpłatne, potem wystarczy się zalogować na swoje konto i można sprawdzić i siebie, i innych przedsiębiorców. Ze wszystkich dostępnych konsumentom usług można także korzystać w trybie online.

Z okazji Światowego Dnia Praw Konsumenta, który przypadał 15 marca, ruszyła miesięczna akcja edukacyjna „Jak oni kupują”, zorganizowana przez Rejestr Dłużników ERIF. Od 15 marca do 15 kwietnia po zalogowaniu w serwisie infoKonsument.pl dostępna będzie m.in. lista kilkudziesięciu firm i fundacji z 50 miast z całej Polski, które w ramach działań edukacyjnych, będą udzielać konsumentom bezpłatnych lub po obniżonej cenie konsultacji.

– Partnerzy akcji będą świadczyć usługi doradcze z zakresu prawa konsumenckiego, prawa odszkodowań, prawa ubezpieczeń, prawa nieruchomości, a więc dotyczące naszych codziennych sytuacji, w których powinniśmy wiedzieć, jak z naszych praw skorzystać i jak je wyegzekwować – mówi prezes Rejestru Dłużników ERIF – Do akcji przystąpiły kancelarie prawne, radcowie, adwokaci, centra odszkodowań i biura, które świadczą usługi z zakresu edukacji, również psychologicznej, różnego rodzaju fundacje oraz kancelarie, które specjalizują się w prawie gospodarczym i podatkowym.

Począwszy od samego Światowego Dnia Praw Konsumenta do 15 kwietnia każda osoba będzie mogła bezpłatnie sprawdzić w Rejestrze Dłużników ERIF wiarygodność płatniczą firm, a także informacje na swój temat. Wszystko to za pośrednictwem dedykowanego konsumentom serwisu infoKonsument.pl.

Na początku 2016 roku Rejestr Dłużników ERIF BIG miał w swojej bazie ponad 4 mln spraw o wartości ponad 20,3 mld zł. Ponad jedna czwarta spraw dotyczyła długów o wartości od 1 tys. do 3 tys. zł. Jak wynika z danych Rejestru Dłużników ERIF, najczęstszym powodem zadłużenia konsumentów są niezapłacone raty kredytów i pożyczek (stanowią one 45 proc. wszystkich negatywnych spraw konsumenckich znajdujących się na dzień 4 stycznia 2016 roku w bazie Rejestru). Poza tym co trzeci dług wynikał z niezapłaconych rachunków za usługi multimedialne, na przykład telewizję kablową, internet czy telefon komórkowy.

Źródło artykułu: Newseria
Wybrane dla Ciebie
Carrefour idzie na sprzedaż w Rumunii. Może go przejąć polski gigant
Carrefour idzie na sprzedaż w Rumunii. Może go przejąć polski gigant
Konflikt na Żoliborzu. Wspólnota chce zagrodzić bramę
Konflikt na Żoliborzu. Wspólnota chce zagrodzić bramę
Pracownicy Amazona alarmują. Trwa nierówna walka z owadami
Pracownicy Amazona alarmują. Trwa nierówna walka z owadami
Sprzedała mieszkanie, buduje dom. Fiskus i tak żąda podatku. Dlaczego?
Sprzedała mieszkanie, buduje dom. Fiskus i tak żąda podatku. Dlaczego?
Brudne słoiki wyrzucaj do tego kosza. Wiedziałeś o tym?
Brudne słoiki wyrzucaj do tego kosza. Wiedziałeś o tym?
O 6 rano zaczęli strajk. Tak chcą wymusić podwyżki w zakładzie
O 6 rano zaczęli strajk. Tak chcą wymusić podwyżki w zakładzie
Zatrudniasz sprzątaczkę? Tak możesz narazić się skarbówce
Zatrudniasz sprzątaczkę? Tak możesz narazić się skarbówce
Pierwsza taka Wigilia. Inspektorzy ruszą w teren? Kary do 100 tys. zł
Pierwsza taka Wigilia. Inspektorzy ruszą w teren? Kary do 100 tys. zł
Kupił lokal za 50 proc. wartości. Prokurator domaga się więzienia
Kupił lokal za 50 proc. wartości. Prokurator domaga się więzienia
"Zwiększa koszt ogrzewania nawet o 10 proc.". To powszechny błąd
"Zwiększa koszt ogrzewania nawet o 10 proc.". To powszechny błąd
7 tys. zł emerytury. Ile trzeba zarabiać? Oto szacunki dla 40-latków
7 tys. zł emerytury. Ile trzeba zarabiać? Oto szacunki dla 40-latków
Kupiłeś nowy telewizor? Musisz go zgłosić. Po tym czasie 800 zł kary
Kupiłeś nowy telewizor? Musisz go zgłosić. Po tym czasie 800 zł kary