Trwa ładowanie...
do98d9y
do98d9y
Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Kopacz: powstanie Polska Grupa Promowa (aktl.)

#
dochodzą kolejne wypowiedzi premier Ewy Kopacz
#
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
do98d9y

13.10. Szczecin/Warszawa (PAP/PAP Legislacja) - Koncepcja rozwoju branży przewozów promowych zakłada Powstanie Polskiej Grupy Promowej - mówiła we wtorek w Szczecinie premier Ewa Kopacz na wyjazdowym posiedzeniu rządu. Premier zapowiedziała aktywną rolę państwa w rozwoju tej branży.

"Projekt zakłada aktywną rolę państwa w rozwoju tej branży oraz zapewnienie finansowania inwestycji w promy oraz w infrastrukturę portową. Ten projekt ma szansę stać się wspólnym sukcesem branży. Naszym celem jest wykorzystanie okresu dobrej koniunktury na Bałtyku do stworzenia silnego podmiotu gospodarczego zdolnego do zbudowania wiodącej roli na rynku" - zaznaczyła Kopacz, otwierając posiedzenie rządu w Szczecinie. Jak mówiła, jest to również "odpowiedź na apele płynące z województwa zachodniopomorskiego".

Na konferencji prasowej po posiedzeniu rządu premier zauważyła, że Polska Grupa Promowa musi być bardziej konkurencyjna w stosunku do zagranicznych kontrahentów, którzy - jej zdaniem - wykorzystują dobrą koniunkturę przewozową na Bałtyku. "To właśnie nasze spółki mają być na tyle silne, aby dominowały i korzystały z dobrej koniunktury" - podkreśliła. Dodała, że Polskie Inwestycje Rozwojowe chcą zainwestować pieniądze, by Polska Grupa Promowa stała się konkurencyjna.

do98d9y

"Program rządowy ma wesprzeć nie tylko samą spółkę, (...) ale również zakup nowego sprzętu. Te fundusze, które będą płynąć, mają również wesprzeć polskie porty, to jest po to, abyśmy dzisiaj mieli taką gwarancję, że jesteśmy dużo lepsi i dużo bardziej konkurencyjni na rynku. Wydaje mi się, że tu trudno mówić o lepszej polityce prospołecznej, bo chodzi i o zatrudnienie ludzi, ale też (...) o dobrą markę, którą do tej pory (zarówno) Polska Żegluga Morska, jak i Polska Żegluga Bałtycka mają, ale potrzeba im mocnego wsparcia, by mieć jeszcze lepsze akcje w stosunku do tych, którzy chcą ich trochę zepchnąć z tego rynku" - mówiła szefowa rządu.

Z przekazanych PAP informacji resortu skarbu wynika, że celem koncepcji jest wsparcie spójnego i zrównoważonego rozwoju potencjału sektora przewozów promowych, z uwzględnieniem rozwoju polskich portów morskich oraz branży stoczniowej. Program będzie realizowany do 2020 roku. Przewiduje on m.in. utworzenie Polskiej Grupy Promowej SA, konsolidującej aktywa polskich przewoźników promowych: Polska Żegluga Bałtycka SA i przedsiębiorstwa państwowego Polska Żegluga Morska. Konsolidacja przewoźników promowych ma wzmocnić znaczenie gospodarcze Świnoujścia wśród portów bałtyckich. Ważną częścią projektu konsolidacji jest budowa nowoczesnych i przyjaznych ekologicznie jednostek promowych. Statki mają być budowane w polskich stoczniach na bazie polskiej myśli technologicznej i projektowej, z wykorzystaniem infrastruktury stoczniowej Szczecina i Trójmiasta. Ponadto - jak zaznaczyło MSP - w programie jest też mowa o infrastrukturze portowej i dostępowej: program inwestycyjny w portach, drogi, koleje, pogłębianie tras
przepływowych.

Ministerstwo Skarbu Państwa kontroluje dwa podmioty z tej branży: Polską Żeglugę Bałtycką w Kołobrzegu i Polską Żeglugę Morską w Szczecinie.

List intencyjny w celu powołania Polskiej Grupy Promowej przedstawiciele armatorów i PIR-u podpisali na początku czerwca. "Do budowy PGP potrzebny jest inwestor, który dostarczy finansowanie i kapitał. Mogą to zaoferować Polskie Inwestycje Rozwojowe, dzięki czemu grupa dostanie szansę na rozwój i pozostanie w polskich rękach. Dlatego sygnatariuszem listu intencyjnego jest także PIR" - mówił podczas podpisania listu ówczesny wiceminister skarbu Rafał Baniak. Podkreślał, że uruchomienie procesu konsolidacji ma doprowadzić do stworzenia bardzo mocnego podmiotu, ale stworzyć też potencjał do zamawiania nowych jednostek w polskich stoczniach.

do98d9y

Wcześniej MSP odstąpiło od negocjacji dotyczących sprzedaży akcji kołobrzeskiego armatora. Od końca lat 90. było pięć nieudanych prób prywatyzacji PŻB.

PŻB zatrudnia ok. 400 marynarzy, a promy Unity Line (należące do PŻM), które mają wejść do PGP - około 500. Dodatkowo załoga lądowa obu firm to kolejne 250 osób. Grupa na początku będzie dysponowała 10 promami.

do98d9y

Podziel się opinią

Share

do98d9y

do98d9y