Kopacz rozmawiała w Warszawie z wiceszefem KE o jednolitym rynku cyfrowym
Premier Ewa Kopacz spotkała się w czwartek w Warszawie z wiceszefem Komisji Europejskiej Andrusem Ansipem; rozmowa dotyczyła strategii KE ws. utworzenia jednolitego rynku cyfrowego w UE. Według Komisji ma to dać gospodarce ponad 400 mld euro zysku rocznie.
14.05.2015 13:50
Celem opublikowanej przez Komisję Europejską 6 maja strategii jest zniesienie ograniczeń regulacyjnych i ostateczne przekształcenie 28 rynków krajowych w jedną całość. Komisja szacuje, że w pełni funkcjonujący jednolity rynek cyfrowy może przyczynić się do wypracowania 415 mld euro rocznie w gospodarce i stworzenia setek tysięcy miejsc pracy.
KE zaproponowała m.in. wprowadzenie ułatwień w transgranicznym handlu elektronicznym, w tym w rozliczeniach VAT, a także walkę z nieuzasadnionym blokowaniem geograficznym, czy przystępne ceny przesyłek.
W komunikacie CIR po spotkaniu Ansipa z Ewą Kopacz w Warszawie podkreślono, że to pierwsza po publikacji strategii zagraniczna wizyta wiceprzewodniczącego KE, rozpoczynająca cykl konsultacji działań Komisji Europejskiej z państwami członkowskimi.
"Polska aktywnie działa na rzecz budowy jednolitego rynku cyfrowego UE. Treść strategii poddawana jest obecnie konsultacjom społecznym, które prowadzi Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji" - czytamy w komunikacie CIR.
Budowa Jednolitego Rynku Cyfrowego to jedna z trzech, obok Unii Energetycznej i Europejskiego Funduszu Inwestycji strategicznych (EFSI), kluczowych inicjatyw przewodniczącego Komisji Europejskiej kierowanej przez Jean-Claude'a Junckera - czytamy. Inicjatywy te mają stanowić główny motor wzrostu gospodarczego, przyczynić się do poprawy konkurencyjności UE na rynkach globalnych oraz sytuacji na europejskim rynku pracy.
Ansip wziął też w czwartek w Warszawie udział w konferencji "Europejski rynek cyfrowy". Przekonywał, że stworzenie jednolitego rynku cyfrowego w Europie przyniesie realną zmianę w codziennym życiu obywateli UE. "Nasza strategia usunie bariery w e-handlu, by ludzie mogli kupować swoje towary tak, jak to robią w swoim rodzimym kraju, a przedsiębiorstwa mogły sprzedawać swoje towary także do innych krajów UE" - dodał Ansip.
Strategia KE w sprawie utworzenia jednolitego rynku cyfrowego obejmuje trzy filary: lepszy dostęp do dóbr i usług cyfrowych w całej UE, stworzenie odpowiednich warunków i jednolitych zasad prowadzenia działalności dla sieci cyfrowych i usług innowacyjnych oraz zmaksymalizowanie potencjału wzrostu gospodarki związanego z gospodarką cyfrową.
W ramach pierwszego filaru Komisja zaproponuje m.in. przepisy ułatwiające transgraniczny handel elektroniczny, przegląd przepisów dotyczących ochrony konsumenta, skuteczniejsze i przystępne cenowo dostarczanie przesyłek, "nowoczesne, bardziej europejskie" prawo autorskie, a także ograniczenie obciążenia administracyjnego przedsiębiorstw z tytułu różnych reżimów VAT. KE planuje również przegląd dyrektywy dotyczącej transmisji satelitarnej i kablowej.
Pierwszy filar obejmuje również działania mające na celu zakończenie nieuzasadnionego blokowania geograficznego, czyli "dyskryminacyjnej praktyki stosowanej do celów handlowych, w ramach której sprzedawcy online odmawiają konsumentom dostępu do strony internetowej w związku z ich lokalizacją lub przekierowują ich do lokalnego sklepu z innymi cenami".
W ramach drugiego filaru Komisja przedstawi "ambitną reformę" unijnych przepisów dotyczących telekomunikacji, obejmujących m.in. wspólne unijne kryteria przydziału częstotliwości na szczeblu krajowym czy stworzenie zachęt inwestycyjnych w zakresie szybkich sieci szerokopasmowych.
W ramach trzeciego filaru strategii zaproponuje europejską inicjatywę dotyczącą swobodnego przepływu danych, a także określi priorytety dla "standardów i interoperacyjności w dziedzinach istotnych dla jednolitego rynku cyfrowego, takich jak e-zdrowie, planowanie transportu lub energia".
Kwestia jednolitego rynku cyfrowego ma być tematem dyskusji unijnych przywódców podczas czerwcowego szczytu.