Kopińska: najważniejsze przepisy ustawy o lobbingu to martwe prawo

Ustawa o lobbingu z 2005 r. - w swoich najważniejszych artykułach - pozostaje martwym prawem. Resorty nie stosują jej przepisów i nie ujawniają kontaktów z nierejestrowanymi lobbystami, do czego są zobowiązane - mówi PAP Grażyna Kopińska z Fundacji Batorego.

09.11.2014 09:05

"Ustawa o lobbingu z 2005 r. i nowy, obowiązujący od stycznia Regulamin Pracy Rady Ministrów dają niedoskonałe, ale jednak pewne ramy prawne do kontrolowania lobbingu w legislacji na poziomie rządowym. Tylko trzeba by je stosować, tymczasem szczególnie kluczowe artykuły ustawy są martwe" - powiedziała ekspertka Fundacji Batorego i członkini Obywatelskiego Forum Legislacji Grażyna Kopińska w rozmowie z PAP.

Chodzi o przepisy, które nakazują, by jeśli przedstawiciele administracji zetkną się z sytuacją, gdy "czynności wchodzące w zakres zawodowej działalności lobbingowej są wykonywane przez podmiot niewpisany do rejestru" zawodowych lobbystów, "niezwłocznie" i na piśmie powiadomili o tym ministra właściwego do spraw administracji publicznej, czyli dawniej szefa MSWiA, a dziś MAC. Ten z kolei powinien wyciągnąć jakieś konsekwencje wobec takich nieuprawnionych lobbystów.

"Przez dziewięć lat działania tejże ustawy nie słyszałam, żeby ktokolwiek skorzystał z tego artykułu, a chyba nikt kto interesuje się tą tematyką, nie ma złudzeń ilu niezarejestrowanych lobbystów próbuje wpływać na decyzje urzędnicze" - stwierdziła Kopińska.

Ustawa nakazuje ponadto, by władze niezwłocznie udostępniały w Biuletynie Informacji Publicznej informacje o działaniach podejmowanych wobec nich przez zawodowych lobbystów, wraz ze wskazaniem oczekiwanego przez te podmioty sposobu rozstrzygnięcia.

"Przejrzałam po raz kolejny strony kilku ministerstw i nie ma tam nigdzie ujawnianych ad hoc informacji o działaniach zawodowych lobbystów. Nie ma nawet takiej zakładki. Wpisy, które można ewentualnie znaleźć, to realizacja innego przepisu ustawy, który nakazuje składanie co rok sprawozdań ogólnych. A te także są bardzo lakoniczne" - uznała ekspertka. Jako przykład podała ostatnie sprawozdanie za rok 2013 Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, które obejmuje połączone Ministerstwa Rozwoju Regionalnego oraz Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

"Raport zawiera się w jednym zdaniu +nie podejmowano+. Czyli mamy uwierzyć, że w stosunku do tak ważnych resortów nie podejmowano w tym roku żadnych działań lobbingowych. Z kolei na stronie ministerstwa zdrowia nie jestem w stanie znaleźć zakładki o działalności lobbingowej, może jest gdzieś głęboko ukryta" - wytykała Kopińska.

Tymczasem, zdaniem ekspertki, lobbing przede wszystkim powinien być jawny, by było jasne, kto reprezentuje czyje interesy. Organy podejmujące decyzje, powinny ujawniać opinie, z którymi się zapoznały. (PAP)

mww/ son/

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)