Trwa ładowanie...
d4a9fvt
27-05-2015 17:10

KPMG: Priorytetem dla rynku spożywczego handlu detalicznego jest rozwój sieci

Warszawa, 27.05.2015 (ISBnews) - Polski rynek spożywczego handlu detalicznego znalazł się na rozdrożu. Obecnie nadszedł czas na inwestycje, zarówno w dalszy rozwój sieci, jak i efektywność operacyjną oraz lepsze zrozumienie konsumenta, to wnioski z raportu KPMG w Polsce pt. ?Na rozdrożu. Wyzwania i priorytety sieci spożywczych w Polsce".

d4a9fvt
d4a9fvt

Priorytetem dla zarządzających będzie dalszy rozwój sieci detalicznej. Tempo ekspansji będzie dalej bardzo intensywne, jednak czas także na porządki w sieci.

Nowoczesne formaty odpowiadają już za trzy czwarte wartości sprzedaży sklepów spożywczych. Tylko w ostatnich trzech latach przybyło blisko 1,5 tys. dyskontów, supermarketów i (w mniejszym stopniu) hipermarketów oraz 6,7 tys. sieciowych sklepów spożywczych, convenience oraz małych supermarketów.

"Choć część firm zwalnia tempo ekspansji, w ciągu najbliższych dwóch lat rozwój sieci pozostaje dla detalistów priorytetem numer jeden, wskazanym przez zarządy wszystkich badanych sieci. Rozwój rozumiany jest przede wszystkim jako otwieranie nowych sklepów, zarówno własnych, jak i w ramach franczyzy (cel dla 10 na 10 badanych sieci), jednak w porównaniu do ostatnich dwóch lat lista pozostałych priorytetów się zmieniła" - czytamy w raporcie.

Przyszedł również czas na porządki w sieci, tj. zamykanie lub sprzedaż nisko rentownych punktów sprzedaży - w ciągu najbliższych dwóch lat będzie to priorytet dla 4 na 10 sieci, podczas gdy w ostatnich dwóch latach było to kluczowym zagadnieniem tylko dla 1 na 10 firm z sektora.

d4a9fvt

"O atrakcyjne lokalizacje jest jednak coraz trudniej, więc zarządzający nie mają wątpliwości, że będą musieli zintensyfikować przejęcia. Tak jak dotychczas, celem będą przede wszystkim sieci regionalne, dzięki czemu ogólnopolscy gracze będą dalej wzmacniać pozycję w mniejszych miejscowościach. Nie wykluczałbym jednak także mega-transakcji na najwyższym szczeblu" - powiedział dyrektor w KPMG w Polsce Piotr Grauer, cytowany w komunikacie.

Autorzy raportu podkreślają, że inwestycje w ekspansję mają na celu nie tylko szersze dotarcie do konsumenta, ale także osiągnięcie większej siły zakupowej oraz większych możliwości optymalizacji kosztów działalności. To istotne, bo coraz poważniejszym wyzwaniem dla sieci detalicznych staje się presja na marże. Efektywność operacyjna i finansowa jest drugim z najważniejszych wyzwań dla branży.

"Co istotne, sieci nie będą raczej szukać oszczędności po stronie kosztów pracy - nie pozwalają im na to coraz większe problemy ze znalezieniem pracowników. Największego znaczenia (6 na 10 firm) nabierają programy menedżerskie i zarządzania talentami, dotychczas będące domeną największych graczy. Równie istotnym elementem strategii HR na najbliższe dwa lata będzie budowa marki sieci jako pracodawcy (employer branding)" - czytamy także.

Rozpoznanie trendów ekonomicznych i konsumenckich oraz przygotowanie w stosunku do nich właściwej odpowiedzi to z perspektywy sieci detalicznych priorytet numer trzy, wskazany przez 6 na 10 badanych zarządzających.

d4a9fvt

Polski konsument w ostatnich latach był przede wszystkim smart shopperem, czyli łowcą okazji, wrażliwym na cenę i promocję. Był to jeden z wiodących trendów wpływających na sytuację wszystkich badanych sieci. Pojawiają się jednak opinie (5 na 10 firm), że trend ten przestanie ogrywać kluczową rolę. Większego znaczenia nabierze aspekt zdrowotny i naturalność produktów (6 na 10 sieci) oraz nacisk na wygodę, szybkość i łatwość zakupów (wskazany przez 8 na 10 firm).

Koncentracja na trendach konsumenckich sprawia, że ewoluuje podejście sieci do marketingu. Priorytetem pozostaje niezmiennie budowanie marki sieci (6 na 10 firm) oraz strategia akcji promocyjnych (5 na 10). Coraz większego znaczenia nabierają jednak programy lojalnościowe (4 na 10 firm) oraz zbieranie i analiza danych o klientach i transakcjach (5 na 10).

Raport wskazuje, że znaczenie rozwijania zaawansowanych kompetencji analitycznych w sieciach zdecydowanie rośnie. W ciągu ostatnich dwóch lat tego typu inicjatywy podejmowało 7 na 10 sieci, podczas gdy w najbliższej przyszłości będzie to już domena 9 na 10 firm. Co więcej, analityka staje się elementem strategii - w ciągu najbliższych dwóch lat w 7 na 10 firm będzie to istotne zagadnienie dyskutowane na poziomie zarządu.

d4a9fvt

Najbliższe lata przyniosą także nie tylko dalsze inwestycje w IT, ale i wykorzystanie wniosków pozyskanych dzięki zaawansowanej analityce w procesach decyzyjnych (7 na 10 firm).

Raport KPMG w Polsce pt. ?Na rozdrożu. Wyzwania i priorytety sieci spożywczych w Polsce" to analiza polskiego rynku detalicznego w Polsce, którego wartość szacuje się na 192 mld zł rocznie. Celem badania było znalezienie odpowiedzi na kluczowe dla rynku sieci spożywczych pytanie - jakie priorytety na najbliższe lata przyjmą sieci, żeby odpowiedzieć na wyzwania stawiane przez coraz bardziej nasycony i konkurencyjny rynek.

(ISBnews)

d4a9fvt
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4a9fvt