Lato i początek jesieni przyniosły wyraźną poprawę w handlu.

Z danych Eurostatu wynika, że Polska wyróżnia się pod tym względem na
terenie Unii Europejskiej. Eksperci z firm prowadzących sprzedaż detaliczną
oraz zajmujących się dystrybucją i outsourcingiem sprzedaży przewidują, że
druga połowa roku może pozwolić na wyrównanie bilansu po słabej wiośnie i
początku lata.

Lato i początek jesieni przyniosły wyraźną poprawę w handlu.
Źródło zdjęć: © Jupiterimages
SKOMENTUJ

Początek roku w handlu detalicznym był dla wielu firm okresem próby. Produkty stały na półkach, a klienci wyraźnie ograniczali zakupy. Przyczyn tego zjawiska było wiele: długa zima, deszcze i powodzie, żałoba narodowa, lęk przed kryzysem. Na szczęście już od lipca widać było wyraźne ożywienie na rynku. Z opublikowanych w ostatnich dniach danych Eurostatu wynika, że Polska zdecydowanie wyróżnia się na tle innych krajów Unii Europejskiej. W obrębie 27 krajów członkowskich w sierpniu odnotowano średnio spadek sprzedaży detalicznej o 0,3 procent, a w ujęciu rok do roku wzrost zaledwie o 0,8 procent. Polska ze wzrostem rocznym na poziomie 6,7 procent jest zdecydowanym liderem.

- Ostatnie tygodnie przyniosły oczekiwaną poprawę w wynikach handlowych - mówi Łukasz Gajewski, prezes firmy Target BPO, specjalizującej się w outsourcingu sprzedaży m.in. dla dużych koncernów branży FMCG. - Od naszych przedstawicieli handlowych w całej Polsce napływają optymistyczne informacje. Znacznie zwiększyła się rotacja produktów na półkach, wzrastają obroty. Od początku lipca do końca września zanotowaliśmy wzrost sprzedaży o około 10 procent.

Koniec lata był również wyjątkowo dobrym czasem dla aptek. Jak wynika z danych IMS Health sprzedaż leków w sierpniu wzrosła o 11 procent w porównaniu do analogicznego okresu 2009 r. Tymczasem jesień to tradycyjnie okres zwiększonego zapotrzebowania na leki, co wróży udany rok dla przemysłu farmaceutycznego.

Lepsze wyniki odnotowują także sprzedawcy odzieży i butów oraz sprzętu trwałego. W przypadku sprzętu AGD, RTV i komputerowego ma to związek przede wszystkim z planowaną podwyżką VAT-u. Konsumenci, w obawie przed zapowiadanym wzrostem cen (taką obawę wyraża 37 procent Polaków), ruszyli do sklepów użytku oraz samochodów. Podobne zachowania odnotowuje się wśród klientów salonów samochodowych - tu w grę wchodzi także wycofanie od Nowego Roku ulgi na pojazdy z kratką.

Obecne odbicie w sprzedaży może być znakiem, że zażegnaliśmy kryzys na dobre. Początek 2011 roku pokaże jak poradzimy sobie z podwyżką podatków i zapowiadaną ostrą zimą, przedsiębiorcy są jednak dobrej myśli. Dobrego nastroju firm nie psują również doniesienia o obniżających się nastrojach konsumenckich. Według przedsiębiorców jest to wynik przede wszystkim zwiększonych obaw o stan finansów Państwa, nie zaś niepokoju o budżet rodziny, czy firmy. Poprawa na rynku jest na tyle wyraźna, by z optymizmem patrzeć w przyszłość.

Wybrane dla Ciebie

Kierowcy będą musieli płacić? Parking przy jeziorze może być płatny
Kierowcy będą musieli płacić? Parking przy jeziorze może być płatny
Zamykają kultowy sklep rybny. Pojawiła się kartka. "Tu jest mój dom"
Zamykają kultowy sklep rybny. Pojawiła się kartka. "Tu jest mój dom"
Nowa usługa w popularnym dyskoncie. Nie trzeba szukać banku
Nowa usługa w popularnym dyskoncie. Nie trzeba szukać banku
To był największy sklep sportowy w mieście. Rozbierają go
To był największy sklep sportowy w mieście. Rozbierają go
Paczkomat "zwariował". Kobieta nie mogła odebrać przesyłki
Paczkomat "zwariował". Kobieta nie mogła odebrać przesyłki
Działkowicze siedzą na kapuście. Ceny ROD-ów idą w setki tysięcy
Działkowicze siedzą na kapuście. Ceny ROD-ów idą w setki tysięcy
W Niemczech upadają gospodarstwa rolne. A ma być jeszcze gorzej
W Niemczech upadają gospodarstwa rolne. A ma być jeszcze gorzej
Wynieś z piwnicy. Inaczej zapłacisz nawet 5 tys. zł kary
Wynieś z piwnicy. Inaczej zapłacisz nawet 5 tys. zł kary
Nawet 30 tys. zł kary. Groźna patologia wciąż popularna w Polsce
Nawet 30 tys. zł kary. Groźna patologia wciąż popularna w Polsce
Niemiecka marka odzieżowa upada. Ma sklepy w Polsce
Niemiecka marka odzieżowa upada. Ma sklepy w Polsce
Jak nie dopłacać za bagaż w samolocie? Rozwiązanie jest w markecie
Jak nie dopłacać za bagaż w samolocie? Rozwiązanie jest w markecie
Zakaz w popularnych liniach. Nie wejdziesz na pokład z taką walizką
Zakaz w popularnych liniach. Nie wejdziesz na pokład z taką walizką