Łódź/ 21 inwestycje dla Łodzi w Kontrakcie Terytorialnym
21 kluczowych dla Łodzi projektów, które mają być realizowane przez kolejne lata znalazło się w Kontrakcie Terytorialnym dla woj. łódzkiego. Miasto ma otrzymać na ich realizację ponad 3,4 mld zł - poinformowała w czwartek media prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.
20.11.2014 12:30
Kontrakt Terytorialny dla woj. łódzkiego obowiązuje w latach 2014-2023. Został podpisany w ub. piątek. W jego ramach Łódzkie ma otrzymać ponad 25,2 mld zł. KT będzie finansowany głównie z unijnych programów operacyjnych na lata 2014-2020 i budżetu państwa.
Jak powiedziała Zdanowska, dzięki pieniądzom, które otrzyma Łódź będzie można nadal zmieniać "oblicze miasta". Wśród jednych z najważniejszych projektów, które mają być realizowane wymieniła m.in. rewitalizację ośmiu kwartałów Śródmieścia, budowę dojazdów do autostrad: A1 i A2, rewitalizację Księżego Młyna - XIX-wiecznego przyfabrycznego osiedla czy remont jednego z najcenniejszych zabytków Łodzi pałacu Poznańskich.
Prezydent zwróciła uwagę, że w Kontrakcie Terytorialnym znalazły się również projekty, których miasto nie będzie finansować, ale Łódź z nich skorzysta. Wśród takich inwestycji wymieniła m.in. modernizację wojewódzkiego szpitala im. Mikołaja Kopernika, szpitala im. Norberta Barlickiego czy Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki. "To również stworzenie olbrzymiego portu przeładunkowego na stacji Łódź Olechów dla pociągu, który łączy Łódź z chińskim miastem Chengdu" - mówiła.
Pierwsze regularne połączenie kolejowe cargo z Chengdu do Łodzi ruszyło w kwietniu 2013 r. Pociągi towarowe pokonują trasę liczącą prawie 10 tys. km w ciągu 12-14 dni. To szybciej, niż dostarczenie kontenerów do Europy drogą morską, co zajmuje nawet do 45 dni. Trasa pociągu przebiega przez Kazachstan, Rosję i Białoruś. Pociąg z kontenerami z Chin przyjeżdża na stację Łódź Olechów, skąd towary są rozwożone do centrów logistycznych w Polsce i w Europie.
W KT znalazła się też długo oczekiwana w regionie i Łodzi budowa zachodniej obwodnicy miasta, czyli drogi ekspresowej S14. Według Zdanowskiej, optymistyczny wariant zakłada, że budowa obwodnicy może ruszyć najwcześniej w połowie 2016 roku.
Kontrakty Terytorialne to umowy zawierane pomiędzy rządem a samorządami województw dotyczące finansowania kluczowych inwestycji w regionach w latach 2014-2020. Na ich realizację będą trafiać pieniądze unijne oraz środki krajowe.