Łódzkie metro z dużym opóźnieniem. Będzie też znacznie droższe

W Łodzi trwa budowa tunelu średnicowego, który połączy m.in. dworce Kaliski i Fabryczny. Przedsięwzięcie postrzegane jako największa inwestycja kolejowa w Polsce powstanie jednak później, niż zakładano. Będzie również dużo droższe.

Maszyna drążąca Faustyna podczas prac nad wydrążeniem drugiego z czterech tuneliMaszyna drążąca Faustyna podczas prac nad wydrążeniem drugiego z czterech tuneli
Źródło zdjęć: © East News | Andrzej Zbraniecki

Jak podaje "Dziennik Gazeta Prawna", drążenie tunelu pod Łodzią jest jedną z najważniejszych inwestycji dla Polskich Kolei Państwowych. Z pierwotnych założeń wynikało, że przedsięwzięcie powinno zostać zrealizowane pod koniec 2021 r. Jednak inwestycja złapała ogromne opóźnienie i najnowszy termin zakończenia planowany jest na 2026 r.

Da ona duży efekt w skali sieci kolejowej – mówi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury w rozmowie z dziennikiem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Polak stworzył potęgę - Panattoni to największy deweloper przemysłowy w Europie - Biznes Klasa #21

"DGP podaje, że zaawansowanie całej inwestycji szacuje się na ok. 60 proc. Duża tarcza zmechanizowana TBM, o nazwie Katarzyna, wydrążyła ok. 1 km dwutorowego tunelu, który docelowo ma osiągnąć długość 2,3 km.

Z kolei mniejsza tarcza, Faustyna, wybudowała dwa z czterech jednotorowych tuneli, które połączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z tunelem głównym prowadzącym do Łodzi Fabrycznej. Na trasie powstają trzy podziemne przystanki: Koziny (u zbiegu al. Włókniarzy i Drewnowskiej), Polesie (niedaleko centrum handlowego Manufaktura) i Śródmieście (przy skrzyżowaniu Zielonej z Zachodnią).

Koszt budowy wzrósł do 2 mld zł

W umowie z 2017 r. wartość inwestycji wynosiła 1,3 mld zł. Teraz wzrosła do 2 mld zł. Jak wyjaśnia Karol Jakubowski, rzecznik PKP w rozmowie z "DGP", wpływ na zwiększenie wartości inwestycji, a także na tempo prac mają m.in.: "uwzględnienie w projekcie dodatkowego przystanku Łódź Koziny, konieczność wzmocnienia terenu i kamienic do przejścia dużej tarczy w centrum miasta, a także wzrost cen materiałów budowlanych i kosztów ogólnych inwestycji".

Tunel średnicowy w Łodzi to nie tylko ważna inwestycja dla mieszkańców miasta, lecz także kluczowy element dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ponad 4-kilometrowy tunel Kolei Dużych Prędkości stanowi integralną część tzw. igreka, czyli trasy łączącej Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem.

Wybrane dla Ciebie

Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup