Łódzkie metro z dużym opóźnieniem. Będzie też znacznie droższe
W Łodzi trwa budowa tunelu średnicowego, który połączy m.in. dworce Kaliski i Fabryczny. Przedsięwzięcie postrzegane jako największa inwestycja kolejowa w Polsce powstanie jednak później, niż zakładano. Będzie również dużo droższe.
15.03.2024 15:40
Jak podaje "Dziennik Gazeta Prawna", drążenie tunelu pod Łodzią jest jedną z najważniejszych inwestycji dla Polskich Kolei Państwowych. Z pierwotnych założeń wynikało, że przedsięwzięcie powinno zostać zrealizowane pod koniec 2021 r. Jednak inwestycja złapała ogromne opóźnienie i najnowszy termin zakończenia planowany jest na 2026 r.
Da ona duży efekt w skali sieci kolejowej – mówi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury w rozmowie z dziennikiem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polak stworzył potęgę - Panattoni to największy deweloper przemysłowy w Europie - Biznes Klasa #21
"DGP podaje, że zaawansowanie całej inwestycji szacuje się na ok. 60 proc. Duża tarcza zmechanizowana TBM, o nazwie Katarzyna, wydrążyła ok. 1 km dwutorowego tunelu, który docelowo ma osiągnąć długość 2,3 km.
Z kolei mniejsza tarcza, Faustyna, wybudowała dwa z czterech jednotorowych tuneli, które połączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z tunelem głównym prowadzącym do Łodzi Fabrycznej. Na trasie powstają trzy podziemne przystanki: Koziny (u zbiegu al. Włókniarzy i Drewnowskiej), Polesie (niedaleko centrum handlowego Manufaktura) i Śródmieście (przy skrzyżowaniu Zielonej z Zachodnią).
Koszt budowy wzrósł do 2 mld zł
W umowie z 2017 r. wartość inwestycji wynosiła 1,3 mld zł. Teraz wzrosła do 2 mld zł. Jak wyjaśnia Karol Jakubowski, rzecznik PKP w rozmowie z "DGP", wpływ na zwiększenie wartości inwestycji, a także na tempo prac mają m.in.: "uwzględnienie w projekcie dodatkowego przystanku Łódź Koziny, konieczność wzmocnienia terenu i kamienic do przejścia dużej tarczy w centrum miasta, a także wzrost cen materiałów budowlanych i kosztów ogólnych inwestycji".
Tunel średnicowy w Łodzi to nie tylko ważna inwestycja dla mieszkańców miasta, lecz także kluczowy element dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ponad 4-kilometrowy tunel Kolei Dużych Prędkości stanowi integralną część tzw. igreka, czyli trasy łączącej Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem.