Faustyna znów pracuje. Zabiera się za trzeci tunel
W Łodzi trwa budowa podziemnego połączenia dworca Łódź Fabryczna z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. W ramach projektu powstaną trzy nowe przystanki: Łódź Polesie, Łódź Śródmieście i Łódź Koziny. Podziemne połączenie łódzkich dworców ma usprawnić podróże koleją.
28.02.2024 | aktual.: 28.02.2024 19:46
W środę PKP PLK poinformowały, że mniejsza maszyna TBM Faustyna rozpoczęła drążenie trzeciego jednotorowego tunelu z komory startowej przy ul. Żniwnej do przystanku Koziny.
Na odcinku o długości ok. 750 metrów powstanie trzeci z czterech jednotorowych tuneli o średnicy 8,5 metra, który połączy dwutorowy tunel główny w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Miliarder zdradza "wielką ściemę" w handlu częściami samochodowymi Maciej Oleksowicz Inter Cars #19
Pierwsze pociągi wyjadą w 2025 roku
"Mniejsza tarcza TBM wybudowała do tej pory dwa tunele jednotorowe: od komory od ul. Długosza pod Al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej - o długości 680 m, a także z komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej przez przystanek Łódź Koziny do ul. Skarpowej - o długości ok. 852 m. Maszyna wybuduje jeszcze jedną nitkę o długości 696 m z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej" – podano w komunikacie.
Inwestor poinformował również, że druga, duża tarcza TBM znajduje się obecnie w bloku postojowo-technicznym przy ul. Mielczarskiego. Wznowienie drążenia dużego tunelu zostanie poprzedzone wzmocnieniem gruntu nad trasą tunelu od przystanku Polesie do stacji Łódź Fabryczna.
Jednocześnie wykonawca prowadzi prace na budowie trzech podziemnych przystanków. W czasie zamknięcia skrzyżowania ul. Kościuszki i Zielonej kontynuowana jest budowa przystanku Śródmieście. Usuwane są kolizje z infrastrukturą podziemną, a następnie mają rozpocząć się prace przy budowie płyty stropowej pod ulicami. Nowo powstałe przystanki będą zintegrowane z komunikacją miejską i mają pełnić rolę "metra" dla łódzkiej aglomeracji.
Budowa tunelu trwa od połowy 2019 roku. Według zapewnień PKP PLK termin zakończenia prac przy podziemnym połączeniu kolejowym zaplanowano na 2024 r., a uruchomienie pociągów w 2025 r.
Budowa wielkiego tunelu to koszt to 1,9 mld zł
Budowa tunelu średnicowego o łącznej długości 7,5 km to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Zdaniem spółki PKP PLK inwestycja przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych, obejmujących region środkowej Polski. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne.
W tunelu powstaną trzy przystanki - Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny, które mają zapewnić dogodny dojazd do centrum miasta.
Projekt "Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna–Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec" jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego wartość wynosi ok. 1,9 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to przeszło 1,4 mld zł.