Makarony Polskie liczą na wzrost przychodów i 5 proc. rentowności netto w '14

18.03. Warszawa (PAP) - Makarony Polskie przewidują wzrost przychodów oraz osiągnięcie 5 proc. rentowności w 2014 roku. Grupa liczy na wzrost udziału w rynku makaronów do 6 proc. z...

18.03. Warszawa (PAP) - Makarony Polskie przewidują wzrost przychodów oraz osiągnięcie 5 proc. rentowności w 2014 roku. Grupa liczy na wzrost udziału w rynku makaronów do 6 proc. z 3,5 proc. - poinformowali na konferencji przedstawiciele spółki. Makarony chcą w najbliższych dwóch latach rozbudować zakład w Rzeszowie za około 30 mln zł.

Rok 2014 ma przynieść spółce znaczący wzrost przychodów ze sprzedaży makaronów. Makarony Polskie chcą zwiększyć udział rynkowy w podstawowym segmencie działalności do 6 proc. kosztem mniejszych lokalnych producentów.

"Szacujemy, że realizacja założeń pozwoli nam na zwiększenie udziału produktów brandowych spółki na rynku z obecnych 3,5 proc. do 6 proc., co uplasuje nas w czołówce, za produktami private label i za liderem kategorii" - podały Makarony w raporcie rocznym.

Sprzedaż makaronów stanowiła w minionym roku prawie 77 proc. całości sprzedaży, utrzymując stabilny rdr poziom około 101 mln zł.

Spółka podała również, że rok 2014 skoncentrowany będzie na rozwoju B2B i eksportu, szczególnie produktów spółki zależnej, Stoczek Natura. Celem zarządu jest zwiększenie wielkości sprzedaży przetworów mięsno-warzywnych i owocowych w 2014 roku do 40 mln zł, zaś w 2015 roku do ponad 60 mln zł.

W 2013 roku sprzedaż przetworów mięsno-warzywnych grupy wzrosła do 13,3 mln zł z 8,8 mln zł rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży przetworów owocowych spadły do 8,9 mln zł z 16,6 mln zł w 2012 roku.

Makarony Polskie planują rozbudowę zakładu w Rzeszowie. Nakłady na tę inwestycję w latach 2014-2016 mają wynieść około 30 mln zł.

Pierwszy etap inwestycji obejmie przeniesienie linii technologicznej do produkcji makaronów krótkich z likwidowanego zakładu produkcyjnego w Płocku. Nakłady inwestycyjne na pierwszy etap rozbudowy wyniosą ponad 7 mln zł.

Wartość drugiego etapu projektu wyniesie ok. 24 mln zł, i obejmie instalację linii do produkcji makaronów walcowanych za ok. 20 mln zł i rozbudowę powierzchni magazynowej za ok. 4 mln zł.

Źródła finansowania dla drugiego etapu projektu inwestycyjnego mają stanowić środki własne, kredyt bankowy, środki uzyskane ze sprzedaży nieruchomości w Płocku oraz ewentualne dotacje ze środków Unii Europejskiej.

Jak poinformował dyrektor ds. ekonomicznych Piotr Wyszecki na ten rok planowana jest również emisja akcji z wyłączeniem prawa poboru. W dniu 21 maja 2012 roku walne zgromadzenie spółki zgodziło się na podwyższenie kapitału zakładowego o łączną kwotę nie wyższą niż 9,3 mln, poprzez emisję nowych akcji, w terminie do 30 kwietnia 2015 roku.

We wtorek Makarony Polskie podały wyniki za 2013 rok. Przychody ze sprzedaży grupy w 2013 roku wyniosły 131,7 mln zł i kształtowały się na poziomie zbliżonym do 2012 roku. Zysk operacyjny wzrósł do 5,1 mln zł z 1,4 mln zł rok wcześniej, a zysku EBITDA do 9,2 mln zł z 6,1 mln zł. Zysk netto grupy wyniósł 2,9 mln zł, podczas gdy w 2012 roku było to 1,2 mln zł.

Spółka podała w raporcie, że spadek kosztów przy zachowaniu poziomu sprzedaży był wynikiem przeprowadzonej restrukturyzacji zatrudnienia oraz rezygnacji z kontraktów o najniższej rentowności.

Zatrudnienie w grupie zredukowano w 2013 roku do 207 etatów z 287 etatów rok wcześniej. Najmocniej spadła liczba osób zatrudnionych przy produkcji.

Rentowność sprzedaży mierzona na poziomie wyniku brutto ze sprzedaży osiągnęła 21,9 proc. w stosunku do 18,5 proc. w roku 2012.

Przychody ze sprzedaży krajowej Makaronów Polskich wzrosły w 2013 roku do 123 mln zł z 114 mln zł rok wcześniej, a sprzedaż eksportowa spadła do 8,7 mln zł z 17,9 mln zł w 2012 roku. Przedstawiciele spółki podali, że na spadek zagranicznej sprzedaży wpłynęła rezygnacja z niskomarżowych kontraktów z sieciami sklepów. W 2014 roku grupa chce zwiększać sprzedaż eksportową na obecnych rynkach oraz wejść na rynek brytyjski, skandynawski oraz rynek krajów Beneluksu.

Produkty marek własnych spółki odpowiadały w ubiegłym roku za 37 mln zł przychodów, notując niewielki wzrost udziału w całości sprzedaży. Pozostałą sprzedaż grupy stanowiły produkty tworzone na potrzeby partnerów spółki. W 2014 roku Makarony liczą na dalszy wzrost udziału w sprzedaży wyżej marżowych produktów własnych.

Sprzedaż do sieci Biedronka stanowiła w ubiegłym roku 27 proc. ogółu sprzedaży grupy. Zarząd Makaronów Polskich ocenia, że współpraca z dyskontem jest korzystna dla spółki.

Przedstawiciele spółki poinformowali, że grupa rozważa różne formy współpracy z większymi podmiotami, m.in. w zakresie konfekcjonowania gotowych produktów mięsnych.

"Taka lub inna współpraca może doprowadzić do fuzji lub przejęć. Konsolidacja rynku jest w naszym odczuciu konieczna. Chcielibyśmy, aby w ciągu pięciu lat w jakiejś konfiguracji nasza firma osiągała przychody na poziomie miliarda złotych" - powiedział prezes Zenon Daniłowski. (PAP)

kuc/ osz/

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Chcą likwidacji tych monet. Petycja trafiła do prezydenta
Chcą likwidacji tych monet. Petycja trafiła do prezydenta
Duża zmiana w OC. Kierowcy się ucieszą
Duża zmiana w OC. Kierowcy się ucieszą
Porażka systemu kaucyjnego? Polacy zabrali głos
Porażka systemu kaucyjnego? Polacy zabrali głos
Polskie lotnisko zamknięte na 3 miesiące? Szykuje się na "plan B"
Polskie lotnisko zamknięte na 3 miesiące? Szykuje się na "plan B"
Masowe zwolnienia w Łodzi. "Firma odwróciła się plecami"
Masowe zwolnienia w Łodzi. "Firma odwróciła się plecami"
Rosyjskie drony w Polsce. Terytorialsi w gotowości. Co z pracą?
Rosyjskie drony w Polsce. Terytorialsi w gotowości. Co z pracą?
Media w Rosji o dronach w Polsce. Skandaliczne zdania o Rzeszowie
Media w Rosji o dronach w Polsce. Skandaliczne zdania o Rzeszowie
Rosyjskie drony spadły w Polsce. Lokalni przedsiębiorcy komentują
Rosyjskie drony spadły w Polsce. Lokalni przedsiębiorcy komentują
Nie pojechali na wakacje. Domagają się 29 tys. zł odszkodowania
Nie pojechali na wakacje. Domagają się 29 tys. zł odszkodowania
Zamknięcie granicy z Białorusią. Ci przedsiębiorcy mają z tym problem
Zamknięcie granicy z Białorusią. Ci przedsiębiorcy mają z tym problem
Setki milionów długów. Ogromny problem sezonowej gastronomii
Setki milionów długów. Ogromny problem sezonowej gastronomii
Senior wciąż nie daje znaku. Rodzina oskarża dom pomocy
Senior wciąż nie daje znaku. Rodzina oskarża dom pomocy