Masowa wymiana urządzeń elektrycznych w domach. Każdy musi je mieć

Wymiana licznika energii elektrycznej. Kiedy, ile kosztuje, na jakich zasadach?
Wymiana licznika energii elektrycznej. Kiedy, ile kosztuje, na jakich zasadach?
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | ©Proxima Studio - stock.adobe.com
oprac. KARN

06.08.2024 12:19

Od zeszłego roku trwa proces wymiany liczników energii elektrycznej na tzw. inteligentne liczniki, który ma zakończyć się za kilka lat. W przyszłości, w każdym gospodarstwie domowym w Polsce będą działać nowoczesne urządzenia. Standardowo, wymiana licznika jest bezpłatna, choć istnieją pewne wyjątki.

Proces modernizacji liczników prądu rozpoczął się w 2023 roku, jednak wiele domostw wciąż czeka na swoją kolej. Nowe inteligentne liczniki mają zapobiegać kradzieżom energii, przyczyniać się do oszczędności oraz ułatwiać przekazywanie danych o zużyciu prądu.

Co ile lat wymiana licznika energii elektrycznej? Proces będzie rozłożony

Według harmonogramu, do końca 2025 roku co czwarty licznik energii elektrycznej ma być inteligentny. W ciągu dwóch lat po tym terminie, inteligentne liczniki mają znaleźć się u 65 proc. odbiorców, a cała operacja ma zostać zakończona do 2031 roku.

Dalsza część artykułu poniżej materiału wideo

Dostawcy energii elektrycznej przeprowadzają wymianę liczników w swoich terminach, sukcesywnie odwiedzając gospodarstwa domowe. Technicy, którzy realizują to zadanie, stopniowo pojawiają się w kolejnych domach. Nie jest odgórnie określone, w jakim terminie poszczególni dostawcy mają wymieniać liczniki na inteligentne.

Wymiana licznika prądu. Koszt. Niektórzy będą musieli zapłacić

Za wymianę liczników na inteligentne odpowiedzialny jest dostawca energii, a generalnie to właśnie on ponosi wszystkie koszty związane z tym procesem. Jednak niektórzy odbiorcy będą musieli zapłacić za wymianę. Dotyczy to tych, którzy złożą wniosek o wymianę licznika szybciej, niż przewiduje harmonogram, co może kosztować nawet kilkaset złotych.

Czy można odmówić wymiany licznika prądu?

Wymiana licznika na inteligentny może przebiegać bez udziału mieszkańców, zwłaszcza gdy liczniki są umieszczone na zewnątrz budynków. Jeśli licznik znajduje się wewnątrz lokalu, technicy zapukają do drzwi odbiorcy. Serwis money.pl przypomina, że w takim przypadku "należy wpuścić pracownika firmy energetycznej, aby ten mógł dokonać wymiany urządzenia".

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (31)
Zobacz także