Olbrzym z Chin przypłynie do Polski. Wydrąży długi tunel kolejowy

Wykonawca budowy 3,8-kilometrowego tunelu kolejowego na trasie Chabówka–Nowy Sącz podpisał umowę na zakup maszyny TBM. Urządzenie zostanie dostarczone z Chin drogą morską, a następnie drogą lądową na miejsce - przekazała rzeczniczka PKP PLK Dorota Szalacha.

Tak wyglądała budowa tunelu średnicowego pod Łodzią
Tak wyglądała budowa tunelu średnicowego pod Łodzią
Źródło zdjęć: © PAP | Marian Zubrzycki

05.07.2024 | aktual.: 05.07.2024 18:38

Wykonawca odcincka konsorcjum Budimex – Gülermak, planuje, że maszyna TBM (ang. tunnel boring machine) wydrąży tunel między miejscowościami Męcina i Mordarka w ciągu 10 miesięcy. Rozpoczęcie drążenia tunelu planowane jest na połowę 2025 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Waga maszyn TBM może sięgać 750 ton. Na początku tego roku urządzenie o właśnie takiej masie wydobywali z tunelu budowniczy tunelu kolejowego pod Łodzią. Wydobycie maszyny wymagało podzielenia jej na 11 elementów, które następnie były pojedynczo umieszczane na wcześniej przygotowanej platformie przy linii kolejowej.

Pociągi przyspieszą do 160 km/h

Koszt budowy tunelu Chabówka–Nowy Sącz przekroczy 750 mln zł, natomiast całkowity koszt realizacji 12,5-kilometrowego odcinka Limanowa – bocznica Klęczany (wraz z tunelem) wyniesie 1,9 mld zł. W ramach tego projektu powstanie m.in. 10 wiaduktów i 12 mostów. Samo wzmocnienie podtorza będzie kosztowało blisko 500 mln zł.

- Aktualnie sporządzane są projekty technologiczne dla poszczególnych aspektów drążenia tunelu. Odbywa się również kompletowanie dokumentów, pozwalających na uzyskanie stosownych uzgodnień. Dodatkowo wykonawca ma także opracować projekty tymczasowej organizacji ruchu, umożliwiające transport maszyny na miejsce drążenia - przekazała Szalacha.

Drążenie maszyną TBM będzie się odbywało z jednoczesną żelbetową zabudową. Średnica tarczy drążącej dla tunelu głównego wynosi blisko 10 m, natomiast dla tunelu ewakuacyjnego - ok. 4 m. Wykonawca zakłada, że dziennie będzie powstawało od 10 do 15 metrów tunelu wraz z obudową.

Inwestycja jest finansowana z funduszy Krajowego Planu Odbudowy. Zakończenie prac na odcinku między Limanową a bocznicą Klęczany planowane jest na drugą połowę 2026 r. Pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h, natomiast pociągi towarowe będą poruszać się z maksymalną prędkością 100 km/h.

Co się dzieje na linii kolejowej 104?

Modernizacja odcinka linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz to część większego projektu "Podłęże - Piekiełko".

Inwestycja PLK SA, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75-km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu do 2029 r. zostanie stworzona nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną.

Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach: bocznica Klęczany – Nowy Sącz; Chabówka – Rabka Zaryte; Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Limanowa – bocznica Klęczany

Jak informował serwis money.pl, po zakończeniu całości, czyli mniej więcej w 2029 r., najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków - Zakopane w ok. 1,5 godz. W ramach modernizacji, jak powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak, powstanie "najdłuższy tunel w Polsce, nie tylko kolejowy".

Źródło artykułu:PAP
kolejinfrastrukturazakopane
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (31)
Zobacz także