Trwa ładowanie...

Olbrzym z Chin przypłynie do Polski. Wydrąży długi tunel kolejowy

Wykonawca budowy 3,8-kilometrowego tunelu kolejowego na trasie Chabówka–Nowy Sącz podpisał umowę na zakup maszyny TBM. Urządzenie zostanie dostarczone z Chin drogą morską, a następnie drogą lądową na miejsce - przekazała rzeczniczka PKP PLK Dorota Szalacha.

Tak wyglądała budowa tunelu średnicowego pod ŁodziąTak wyglądała budowa tunelu średnicowego pod ŁodziąŹródło: PAP, fot: Marian Zubrzycki
d3vw6cg
d3vw6cg

Wykonawca odcincka konsorcjum Budimex – Gülermak, planuje, że maszyna TBM (ang. tunnel boring machine) wydrąży tunel między miejscowościami Męcina i Mordarka w ciągu 10 miesięcy. Rozpoczęcie drążenia tunelu planowane jest na połowę 2025 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Chów klatkowy" pod Warszawą. Nie zostawiają suchej nitki na inwestycji dewelopera

Waga maszyn TBM może sięgać 750 ton. Na początku tego roku urządzenie o właśnie takiej masie wydobywali z tunelu budowniczy tunelu kolejowego pod Łodzią. Wydobycie maszyny wymagało podzielenia jej na 11 elementów, które następnie były pojedynczo umieszczane na wcześniej przygotowanej platformie przy linii kolejowej.

d3vw6cg

Pociągi przyspieszą do 160 km/h

Koszt budowy tunelu Chabówka–Nowy Sącz przekroczy 750 mln zł, natomiast całkowity koszt realizacji 12,5-kilometrowego odcinka Limanowa – bocznica Klęczany (wraz z tunelem) wyniesie 1,9 mld zł. W ramach tego projektu powstanie m.in. 10 wiaduktów i 12 mostów. Samo wzmocnienie podtorza będzie kosztowało blisko 500 mln zł.

- Aktualnie sporządzane są projekty technologiczne dla poszczególnych aspektów drążenia tunelu. Odbywa się również kompletowanie dokumentów, pozwalających na uzyskanie stosownych uzgodnień. Dodatkowo wykonawca ma także opracować projekty tymczasowej organizacji ruchu, umożliwiające transport maszyny na miejsce drążenia - przekazała Szalacha.

Drążenie maszyną TBM będzie się odbywało z jednoczesną żelbetową zabudową. Średnica tarczy drążącej dla tunelu głównego wynosi blisko 10 m, natomiast dla tunelu ewakuacyjnego - ok. 4 m. Wykonawca zakłada, że dziennie będzie powstawało od 10 do 15 metrów tunelu wraz z obudową.

Inwestycja jest finansowana z funduszy Krajowego Planu Odbudowy. Zakończenie prac na odcinku między Limanową a bocznicą Klęczany planowane jest na drugą połowę 2026 r. Pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h, natomiast pociągi towarowe będą poruszać się z maksymalną prędkością 100 km/h.

Co się dzieje na linii kolejowej 104?

Modernizacja odcinka linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz to część większego projektu "Podłęże - Piekiełko".

d3vw6cg

Inwestycja PLK SA, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75-km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu do 2029 r. zostanie stworzona nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną.

Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach: bocznica Klęczany – Nowy Sącz; Chabówka – Rabka Zaryte; Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Limanowa – bocznica Klęczany

Jak informował serwis money.pl, po zakończeniu całości, czyli mniej więcej w 2029 r., najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków - Zakopane w ok. 1,5 godz. W ramach modernizacji, jak powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak, powstanie "najdłuższy tunel w Polsce, nie tylko kolejowy".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d3vw6cg
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3vw6cg

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj