Mazowsze/ Program "Kobiety 50+" dla małych i średnich firm handlowych
Firmy handlowe na Mazowszu powinny wykorzystywać praktyczne doświadczenie sprzedawczyń powyżej 50 roku życia - zakłada program "Kobiety 50+" finansowany ze środków UE. Jest on skierowany do małych i średnich firm handlowych z woj. mazowieckiego.
08.02.2015 15:30
Program "Kobiety 50+", realizowany m.in. przez Polską Izbę Handlu, jest dedykowany zarówno kobietom powyżej 50 roku życia, jak i pracownikom niższego szczebla poniżej 35 lat. Ma on na celu uaktywnienie potencjału doświadczonych sprzedawczyń przez nadanie im nowej roli - mentorów i wewnętrznych trenerów w firmach. Miałyby one szkolić niedoświadczonych pracowników w trakcie pracy, nie rezygnując z dotychczasowych obowiązków.
Program zakłada przeprowadzenie szeregu bezpłatnych szkoleń dla kadr zarządzających, działów personalnych i pracowników działu sprzedaży. Mają one pokazywać, jak zarządzać doświadczonymi ekspedientkami i organizować pracę w sklepie tak, aby mogły podejmować nową rolę. Będą one w całości finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego, a oferta jest skierowana do przedsiębiorstw branży handlowej w województwie mazowieckim.
Szkolenia będą dotyczyć m.in. radzenia sobie ze stresem i konfliktem, doskonalenia technik komunikacji, bezpieczeństwa informacyjnego oraz organizacji przestrzeni sprzedażowej. Łącznie, między 17 lutego a 6 marca, odbędzie się pięć dwudniowych szkoleń.
Prezes Polskiej Izby Handlu, Waldemar Nowakowski zapewnił, że miejsc na szkoleniach wystarczy dla kilkuset firm. "Jedynym ograniczeniem jest wielkość firmy, ponieważ szkolenia skierowane są głównie do małych i średnich przedsiębiorstw handlowych" - powiedział.
Rzeczniczka PIH Joanna Chilicka dodała, że etap testowy programu przyniósł pozytywne doświadczenia. "Praktyka pokazała, że kiedy wzmocni się te kobiety i pokaże się im, że są wartościowe, chcą się tym doświadczeniem dzielić". Dodała, że obecnie projekt wkroczył w fazę upowszechniania informacji o możliwości skorzystania ze szkoleń i zapraszania firm.
Chilicka wyjaśniła, że idea projektu wzięła się stąd, że obecnie nie ma szkół dla pracowników niskiego szczebla branży handlowej, w których mogą zdobywać wiedzę praktyczną, dlatego ich rolę z powodzeniem mogłyby przejąć doświadczone sprzedawczynie. "W małych sklepach pracuje wiele szeregowych sprzedawczyń powyżej 50 roku życia, które mają dużą i cenną wiedzę praktyczną. Projekt zakłada ich wzmocnienie, pokazanie im, że ich doświadczenie jest wartościowe i mogą je przekazywać młodszym pracownikom" - powiedziała.
Obok PIH, projekt realizują także Stowarzyszenie Nasza Inicjatywa, Warszawska Spółdzielnia Spożywców Społem Śródmieście oraz włoskie Consorzio SIR Solidarieta'in Rete.