McDonald's zawita na prowincję?
Największa sieć restauracji fast food w Polsce ma się wyśmienicie. Ponad 300 restauracji odwiedza codziennie pół miliona klientów. Ale to za mało. Na celowniku firmy są mniejsze miasta, poniżej 50, a nawet 20 tys. mieszkańców - zdradza szef McDonald's Polska w wywiadzie dla magazynu "Sukces".
29.08.2013 | aktual.: 29.08.2013 17:30
Sieć rocznie otwiera w Polsce 20 nowych lokali i nic nie wskazuje na to by tempo to miało znacząco zwolnić. McDonalds’a szuka nowych dobrych lokalizacji, także w mniejszych miastach, które zapewnią odpowiedni obrót. Jak zauważa Kristóf Hankó program budowy dróg postępuje, a sieć zamierza być dostępna w specjalnych strefach dla kierowców przy autostradach i drogach ekspresowych.
- Mamy na razie 19 takich restauracji, które biją rekordy popularności. Naszą przewagą jest też oferta dla gości zmotoryzowanych, lokale typu McDrive. Możliwość kupienia jedzenia wprost do samochodu proponuje już ponad 200 polskich restauracji McDonald's - mówi dla "Sukcesu" Hankó.
Coraz więcej lokali otwieranych jest na zasadzie franczyzy. Rocznie do sieci zgłasza się ponad 100 chętnych, ale ostatecznie firma podejmuje współpracę z 2-3 nowymi klientami. Dziś w ten sposób współpracuje z siecią 58 franczyzobiorców, wielu z nich ma po kilka punktów - rekordzista aż 10. Obecnie 60 proc. restauracji McDonald’s zarządzanych jest przez niezależnych operatorów.
- To naprawdę świetny model biznesowy, przynoszący wiele korzyści każdej z zaangażowanych stron. My oferujemy know-how i siłę marki. Z kolei nasi franczyzobiorcy to ludzie mocno wrośnięci w lokalny rynek i lokalne społeczności, potrafiący walczyć o zainteresowanie i przychylność klientów. Są codziennie w swoich restauracjach i widzą to, co trudno dostrzec z perspektywy biura - przekonuje Hankó.
O franczyzę Mcdonald'a nie jest ani łatwo, ani tanio. Chętny do interesów musi wyłożyć ze swojej własnej kieszeni 1-1,2 mln zł na start. Środki te przeznaczane są na kupno sprzętu kuchennego, mebli i surowców. Przedsiębiorca musi przeprowadzić nabór i przeszkolić pracowników. Co więcej, samo szkolenie nowego kandydata na partnera sieci trwa prawie rok.
Polski wkład w globalną markę
McDonald’s zmienia polskie gusta i wyobrażenia na temat fast foodów wprowadzając np. ofertę śniadaniową czy przez ofertę Happy Meal dla dzieci. Polska także zmienia menu sieci i to w skali globalnej. McWrap - to produkt opracowany i przygotowany od podstaw w Polsce. Prace nad jego składem i technologią przygotowania trwały dwa lata, zanim pojawił się w ofercie.
- W Polsce zauważyliśmy na przykład, że coraz bardziej popularny jest kebab, produkty przygotowywane na bazie tortilli. Stąd nasza odpowiedź w postaci McWrapów. To produkt, który po sukcesie w polskich restauracjach McDonald's z wielkim powodzeniem wprowadzany jest na innych rynkach. Właśnie trwa jego wielka kampania promocyjna w Stanach Zjednoczonych - powiedział dla „Sukcesu” Hankó.
Szef polskiego oddziału sieci podkreśla, że to powód do satysfakcji, kiedy produkt od podstaw stworzony w Polsce podbija kolebkę McDonald's.