MIR: budowa nowego mostu na zakopiance w Białym Dunajcu ruszy w 2015 r.
Most na zakopiance w Białym Dunajcu będzie rozebrany, a obok powstanie nowa przeprawa. Inwestycja ma ruszyć w kwietniu 2015 r. - zapewniła w poniedziałek w Nowym Targu wicepremier i minister infrastruktury Elżbieta Bieńkowska.
14.07.2014 18:25
Bieńkowska zadeklarowała również, że są pieniądze na przebudowę węzła komunikacyjnego w Poroninie, inwestycja także ruszy w przyszłym roku. Minister dodała, że trwają również prace nad przebudową zakopianki na odcinku Lubień - Rabka.
"Trzeba zakończyć pewne niedomówienia i dyskusje, które dzieją się wokół zakopianki. Po wielu dywagacjach okazało się, że przy remoncie starego mostu stracimy dwa lata, na co nie możemy sobie pozwolić. Musimy wybudować nowy obiekt. To jest ostateczna decyzja. Budowa nowego mostu to najszybszy wariant do realizacji i mający poparcie samorządów lokalnych" - mówiła Bieńkowska. Według zapowiedzi wicepremier przeprawa ma powstać w 2016 r.
Powstały w 1937 r. most w Białym Dunajcu jest w złym stanie technicznym. Od ponad roku ruch na nim odbywa się wahadłowo, przez co na zakopiance tworzą się korki. Nowy, dwuprzęsłowy żelbetowy, most podwieszony ma być większy od starej przeprawy. Ma mieć 90 m długości i ma być usadowiony na 23-metrowych pylonach. Inwestycja zakłada budowę dróg dojazdowych, chodników i skrzyżowania. Całkowity koszt inwestycji, wraz z wykupami nieruchomości, oszacowano na 26 mln zł. Budowa nowego mostu w Białym Dunajcu miała rozpocząć w maju 2013 r., jednak przez protesty niektórych mieszkańców inwestycja nie ruszyła.
Węzeł komunikacyjny w Poroninie to miejsce, gdzie zakopianka krzyżuje się z drogą wojewódzką w kierunku Bukowiny Tatrzańskiej. Sytuację komunikacyjną w tym miejscu dodatkowo komplikują tory kolejowe oraz most. Minister Bieńkowska zapewniła, że przebudowane - według koncepcji władz województwa małopolskiego i starostwa tatrzańskiego - skrzyżowanie będzie gotowe w 2016 r.
"W Poroninie zlikwidujemy w końcu wąskie gardło komunikacyjne, generujące gigantyczne korki. Środki są zagwarantowane, a realizacja ruszy w przyszłym roku" - powiedział starosta tatrzański Andrzej Gąsienica-Makowski.
Bieńkowska dodała, że w sprawie odcinka zakopianki Lubień - Rabka trwają prace dokumentacyjne i mają być gotowe do końca bieżącego roku. Na tym odcinku ma powstać m.in. ponad dwukilometrowy tunel. "W przyszłym roku rozpoczniemy wykupy nieruchomości. Ta inwestycja będzie podzielona na trzy odcinki, aby w miarę pozyskiwania gruntów można było tymi etapami prowadzić prace budowlane. Inwestycja będzie kosztowała 1,5 mld zł" - mówiła Bieńkowska.
Dodała, że ministerstwo chce zrealizować inwestycję w bieżącej unijnej perspektywie finansowej.
Marszałek województwa małopolskiego Marek Sowa powiedział dziennikarzom po spotkaniu w Nowym Targu, że to zwieńczenie wielomiesięcznych starań i ustaleń dotyczących rozwiązań komunikacyjnych na południe od Krakowa. "Dzisiaj usłyszeliśmy zapewnienie z konkretnymi gwarancjami finansowymi i terminowymi, jeśli chodzi o realizację zakopianki" - powiedział.
Marszałek dodał, że odcinek zakopianki Rabka - Nowy Targ będzie realizowany w parametrach drogi głównej przyspieszonej. W tej sprawie w najbliższym czasie będą procedowane decyzje, na podstawie których mają być uruchomione wykupy gruntów.
Końcowy odcinek zakopianki z Nowego Targu do Zakopanego będzie remontowany w ramach istniejącego pasa drogowego. Na tym odcinku mają powstać lewoskręty, zatoczki i inne elementy drogowe, które ułatwią dojazd pod Tatry.